shutterstock_58592911 kopiHvor ofte man bør træne afhænger meget af, hvad man vil opnå og hvor meget tid man har. Desuden gør ens træningsintensitet også en del ved, hvor ofte man kan træne. Man kan ofte træne teknik og ting der putter lavt stress på muskler og led. F.eks. svømning, dans og løb. Ofte vil ting som styrketræning trænes med en lavere frekvens, da denne sport putter enormt stress på din krop.

Selvom man kan generalisere på denne måde, kommer det også meget an på en selv. Har du som sagt ikke så meget tid? Er du nybegynder? Spiser du sundt eller ej? Sover du godt eller ej? Har du været skadet før? Alle disse ting spiller ind på hvor ofte du kan træne. Det hele tilsammen giver et billede af hvor hurtigt du kan træne igen.

En af de bedste måder at lære dette på, er ved hjælp af erfaring. Den klassiske tre gange om ugen for begyndere er altid god. Selv meget erfarne atleter vender ofte tilbage til denne træningsfrekvens. Nybegyndere kan anbefales at starte med tre gange om ugen. Efter en måned eller to, vil man kunne begynde at fornemme om det er for meget eller for lidt. Hvis motivationen stadig er høj, hvis du ikke føler dig øm og træt, så er det en god frekvens og du kan måske endda træne oftere. Er det modsatte sandt, skal du enten træne sjældnere, eller fikse de ting der gør, at du ikke kan holde til den nævnte træningsfrekvens.

Der findes også metoder hvor man ikke træner så ofte, men til gengæld øver man sig rigtig tit. Dvs. at kroppen holdes frisk, men man får øvet teknikken meget og kan derved klare sig meget bedre på de dage hvor man træner.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”