Træning af nedre mavemuskler? Jeg bliver desværre nødt til at fortælle dig, at mavemuskulaturen ikke fungere på den måde. Mavemusklerne er som en elastik. Spænder du elastikken i den ene ende, så spænder den anden ende også. Alle maveøvelser træner med andre ord hele mavemuskulaturen.

 

Når det er sagt, så kan forskellige maveøvelser stimulere mavemusklerne forskelligt. Derfor er det en glimrende ting, at varier de øvelser man bruger til at styrke maven. Der findes mange variationer. Både med kropsvægt, frivægt, maskiner og lign. Mange glemmer dog ofte, at mavemusklernes hovedsagelige rolle er støtte af resten af kroppen. Derfor bliver ens mavemuskler ofte trænet, selvom det ikke er dem man fokusere på. F.eks. bliver de trænet ved stående presse øvelser, squat, dødløft, row, kettlebell swings, hop osv.

Derfor kan man overveje to typer øvelser i sin mavetræning. Øvelser der direkte kræver at mavemusklerne arbejder, og øvelser der kræver at mavemusklerne fungere som støtte.

Hvilke øvelser skal man vælge? Der er et hav af dem. Jeg vil give nogle eksempel videoer i denne artikel, men der er 100% langt flere derude.

Squat

Ben hævninger (leg raises)

Fuld kontakt twist (Full contat twist)

Kabel mavebøjninger

Dragon flags (Meget hård. Vær forstigt)

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”