shutterstock_107912558Du er måske begyndt at træne lidt styrketræning eller konditionstræning. Det kan være i form af løbetræning, cykling, svømning, fodbold og lignende, men hvor meget kan du egentlig træne? Og hvor meget er optimalt for dig at træne. Det er spørgsmål som du kan få svar på her.

Restitution efter træning

Når du træner udsætter du din krop for et pres. Du presser din krop, og efter at du har trænet, uanset hvordan du har trænet, skal du sørge for at restitutere. Det er meget vigtigt at du restituterer efter træning.

Bedste restitution

Når man restituerer gør man kroppen klar. Man kommer sig over sin træning. Den bedste måde at blive hurtigt klar igen er meget simpel. Først og fremmest skal du sørge for at du efter din træning får spise et stort måltid. Det mad du indtager efter din træning skal være proteinrigt, kulhydratrigt og fedtrigt. Men hvorfor skal dit restitutionsmåltid være fedtrigt? Fedt er med til at få din krop til at restituere. Ikke i samme grad som protein og kulhydrat, men det er vigtigt.

Når du træner presser du som sagt din krop. Efter din træning skal du derfor gøre det modsatte. Det vil sige, at du skal slappe mest mulig af. Vil du have den bedste restitution er det faktisk oplagt at spise et rigtig stort måltid efterfulgt af lidt søvn.

Vil du træne mere?

Du føler måske at du gerne vil træne mere. Det kan du sagtens komme til, og det er også vejen frem. For at komme til at træne mere, skal du sørge for at presse dig selv. Når du træner, skal du presse dig selv til det yderste. Det betyder ikke nødvendigvis at du skal ligge lige omkring din makspuls. Nej du skal gøre det dit program fortæller dig. Om det er et løbeprogram et træningsprogram til styrketræning eller hvad det nu er, så skal du yde dit optimale.

Hvis du vil træne mere, kan du gøre det at efterhånden som du bliver bedre og kommer i bedre form, kan du træne længere tid, eller du kan træne oftere, eller du kan træne mere intensivt. Det er de 3 primære faktorer du kan ændre på.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”