tr+ªn sikkertNår du træner, er det også vigtigt at passe på sig selv. En af de hyppigste fejl som kan opleves i de fleste fitnesscentre, er personer der styrketræner, med alt for kort bevægebane.

Bevægebanen er den bevægelse som et led kan udføre når musklen går fra at være fuldt afslappet til spændt. Og hvis du ikke arbejder i en muskels fulde bevægelsesbane når du træner, så kan det dels betyde at du ikke får det optimale udbytte af dine indsats, men hvad der er endnu værre, det kan også betyde at du har en større risiko for at blive skadet.

For bedre at kunne forstå dine musklers bevægebaner, er det en god idé, først at forstå en muskels funktion. Dine muskler starter et sted på en knogle og slutter igen et andet sted på en anden knogle. Når du så udfører en bevægelse, som f.eks. at løfte armen op, så ”trækker” musklerne omkring bevægelsesstedet i knoglerne og på den måde, trækker musklen sig sammen. Eller med andre ord, den bliver forkortet. Når du så atter sænker armen, så forlænges musklen igen.

Det kan umiddelbart lyde voldsomt, men meningen med styrketræning er, at udsætte den pågældende muskel for en større belastning end den er vant til og dermed skabe små ødelæggelser i musklerne. Musklerne svarer nemlig igen ved at bygge sig selv stærkere. Den bedste måde at gøre det på, er at lade musklen trække sig sammen og udvide sig igen. Altså at bruge musklens fulde bevægebane. Musklen skal forkortes og forlænges.

Når dine muskler er i deres midterste bane, altså hverken helt forkortet eller helt strakt, så er du en hel del stærkere end, når du udfordrer musklen i den inderste eller den yderste bane. Det resulterer ofte i, at når du træner med tunge belastninger, så er der en tendens til at ofrer muskelbevægelse for at få mere belastning på stangen.

 

Fuld bevægelse

Som hovedregel skal man sige, at kan du ikke udføre bevægelsen fuldt og kontrolleret, så er vægten ganske enkelt for tung. Hellere lavere vægt og kontrol end træning uden fuldt udbytte.

Forestil dig, at hvis din muskel aldrig bliver trukket helt sammen og heller aldrig strukket helt ud, men kun arbejder lige i midten, så vil musklen med tiden ikke kende andre bevægelser. Det vil resulterer i at den blive kortere, og det skaber en dårlig kropsholdning. Du har sikkert set det hos mænd med forkortet biceps (forsiden af overarmen), som ikke kan strække armene helt ud efter langvarig træning uden fuld bevægebane.

Så hvis du vil undgå, at komme i den situation, så er det vigtigt at finde ud hvordan dine bevægebaner er.

 

Undgå at overstrække

Vi er alle forskellige og har forskellige kroppe. Derfor skal du fokusere på at alle dine bevægelser til træning, minder om de bevægelser, du bruger i din hverdag. Så du skal f.eks undgå at overstrække dine led i en øvelse. Hvis du hele tiden presser dine led ud i noget, der ikke føles naturligt, så kan det medføre store ledsmerter, og efterfølgende betyde en lang træningspause.

Så for at sikre en god bevægelse og sikker træning, så skal du kende din krop, men husker du blot på, det skal føles så naturligt som muligt, så er du et godt stykke af vejen.