træn regelmæssigtDet er den sundeste vane, du kan have, hvis du vil have en sund alderdom ifølge The MayoClinic.

Træning er højst sandsynligt den vigtigste ting, du kan foretage dig, hvis du ønsker at ældes med ynde.

Listen over fordele er nærmest endeløs og indeholder bl.a. vægtkontrol, bedre kredsløb, mere muskelmasse, bedre humør og balance.
“Træning er utroligt vigtigt, hvis du vil bibeholde din krops funktioner, når du bliver ældre og det er absolut aldrig for sent at starte” siger Paul Takahashi, M.D. og specialist i geriatrics på Mayo Clinic, Rochester, Minn.

Selv relativt moderate mængder af motion kan hjælpe dig til en højere livskvalitet og til at undgå flere af de sygdomme, som mange mennesker fejlagtigt tror automatisk hører alderdommen til.

 

Regelmæssig træning nedsætter din risiko for:

Hjertetilfælde, Blodprop, Højt blodtryk, Diabetes, Knogleskørhed, Depression, Fald og efterfølgende brud, Nogle former for kræft

 

Træning har en positiv effekt på dit humør, din evne til at håndtere stress og dit søvnmønster. Men hvis du er 50 eller derover, så er der nogle vigtige regler, du bør følge, når du starter med træning.

  • Få din læges accept, før du kaster dig ud i et hårdt træningsprogram, især hvis du har en kronisk sygdom.
  • Begynd langsomt. Lad være med at træne for længe eller for intenst til at starte med. Husk at lave strækøvelser. Når du føler dig stærkere, kan du gradvist begynde at øge belastninger og intensitet i øvelserne.
  • Nyd din træning. Find en motionsform, du har det sjovt med. Varier dit program. Og lav gerne motion udendørs, hvis vejret tillader det.
  • Prøv at få 30 minutters motion de fleste af ugens dage.
  • Vær kreativ, selvom nogle tilstande kan besværliggøre dine motionsønsker, kan de fleste deltage i nogle motionsformer. Har du f.eks. en gigtliddelse, er det en god ide at henlægge en del af træningen til svømmehallen.
  • Find det rette tempo. Hvis du ikke er i stand til at tale, imens du træner, så træner du for hårdt. Det er okey at være lettere forpustet, men aldrig mere end at du har luft nok til at tale, samtidigt med at du træner.
  • Kend stopsignalerne. Hvis du føler, at det strammer i -brystet, smerter fra bryst, arme eller kæbe, hvis du føler uregelmæssig hjerterytmer eller svimmelhed, så stop øjeblikkeligt og søg hjælp.