Top tiI en stor undersøgelse på American College of Sports and Medicine, har man forsøgt at klarlægge hvilke trænings trends som år 2014 vil byde på, med hjælp fra 3800 sundheds- og træningseksperter fra hele verden.

  1. High Intensity Interval Training(HIIT): denne træningsform har vundet stort indpas I år 2013, som en de mest effektive måder til at forbedre din kondition og øge din fedtforbrænding. Træning med høj intensitet er blevet populært, da man herigennem både sparer tid, men samtidig får mere ud af sin træning rent faktisk. I denne træningsform dækker over mange typer af høj intensiv intervaltræning, hvorfor der også er god mulighed for at skabe variation i din træning, hvilket også vil motivere dig til at opretholde dine træningsrutiner, da du aldrig gror fast i samme træningsmønster.
  2. Træning med egen kropsvægt: denne træningsform kræver et minimalt udvalg af træningsredskaber, hvilket bevirker at din træning er lettilgængelig og praktisk. Der er derfor ingen undskyldninger for ikke at få trænet, selvom man er på ferie el. lign. Det er en af de ældste former for træning, da al standardbevægelse arbejder med din egen kropsvægt som modstand. Der findes et bredt udvalg af øvelser som du kan blive inspireret af, og eventuelt gøre til en del af din daglige løbetur i skoven eller på stranden, da træning med egen kropsvægt giver en øget bevidsthed om din egen krop som bevægeapparat.
  3. Uddannede og erfarne træningseksperter: I betragtning af det store antal af organisationer som udbyder sundheds og fitnessydelser og det mangfoldige antal af træningstrends og folk som har givet sig selv en titel, er det vigtigt at du, som forbruger, er bevidst om at vælge de rette fagfolk indenfor området, og dermed bør søge nærmere informationer omkring markedet og udbuddet, så du får rådgivning, vejledning og træning af de rette og mest kvalificerede sundheds- og træningseksperter.
  4. Styrketræning: Denne træningsform bliver i stigende grad praktiseret af medlemmerne i de diverse fitnesscentre, og der sker kontinuerligt en udvikling indenfor denne type af træning. Inkorporering af styrketræning i et træningsprogram, er en vigtigt del hvis dette skal være optimalt og komplet, hvilket gælder uanset hvilket fysisk aktivitets du er på, samt hvilket køn du er. Flere undersøgelser har i de seneste år bekræftet styrketrænings sundhedsgavnlige effekter, hvilket både indebærer både at det giver en stærkere krop og giver et højt stofskifte, du får stærkere knogler, du forebygger skader, du forbedrer din insulinfølsomheden, samt at du opnår en øget fedtforbrænding gennem styrketræning.
  5. Træning og vægttab: I sammenhæng med en sund kost, er træning en essentiel del af et fornuftigt og varigt vægttab.
  6. Personlig træning: Det er blevet yderst populært at vi søger at blive presset på vores sundhed og få et spark bagi af en anden kompetent person, da vi ønsker at se resultater på vores krop i en eller anden grad, og ikke føler også i stand til at gøre dette alene og på egen hånd. Ved at gøre brug af en personlig træner, kan man opnå en større afklaring omkring sin træning og opnå de mål man ønsker at indfri, hvilket en personlig træner, ud fra dine basale behov og forudsætninger, vil hjælpe dig til at opnå.
  7. Træningsprogrammer for en ældre målgruppe: som baby-boom generationen nærmere sig pensionsalderen, har de fleste mennesker i denne målgruppe, mere vilkårlige penge end deres yngre kolleger, hvorfor mange trænings- og sundhedseksperter, tillægger denne målgruppe en øget opmærksomhed og tager sig tid til at oprette alderstilsvarende træningsprogrammer, så denne målgruppe kan opnå en sund aldring, og være sunde og aktive.
  8. Funktionel træning: dette er en træningsmetode som omhandler al træning, men hvor de enkelte øvelser har et bestemt formål eller funktion. Et af kendetegnende er at øvelserne skaber en forbindelse mellem de bevægelser vi laver til hverdag, specifikke idrætsbevægelser, hvor multiledsøvelser som squat, bænkpres er blandt en række af grundøvelserne.
  9. Personlig træning af grupper: i økonomisk udfordrende tider tilbyder mange personlige trænere, træningsforløb hvor man kan deltage som en gruppe, hvilket også skaber en række andre muligheder for træningen, samtidig med at vi som forbrugere får indfriet vores forhåbninger og sparer lidt penge.

10. Yoga: Der findes mange forskellige stilarter indenfor denne træningsform, hvor formålet er at du arbejdere med at forene og skabe harmoni mellem kroppen og sindet, igennem arbejde med de svage områder i kroppen, som man dermed søger at styrke. Et andet vigtigt værktøj i yoga, er åndedrættet, hvor du lære en række åndedrætsteknikker, som skal hjælpe dig til at lære din krop bedre at kende og være opmærksom på hvilke fysiske begrænsninger du har.

Af Nanna Aagaard Larsen