Træning med elastikker to minutter dagligt kan mindske de nakke- og skuldersmerter, der kan føre til hovedpine, viser ny dansk undersøgelse.

Ømme skuldre, stivhed i nakken og hovedpine kan være nogle af de gener, man mærker efter en lang arbejdsdag foran computeren.

Ny dansk forskning viser, at ved blot at træne to minutter dagligt, kan man mindske smerterne. Undersøgelsen er lavet af forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Resultaterne er offentliggjort i Scandinavian Journal of Work Environment and Health.

”Deltagerne fik færre smerter i nakke og skuldre ved at træne dagligt med elastik, og effekten var nogenlunde den samme, når deltagerne trænede henholdsvis 2 og 12 minutter om dagen,” siger seniorforsker NFA’s Lars L. Andersen, projektleder på undersøgelsen.

Undersøgelsen omfattede omkring 200 personer

I undersøgelsen deltog i alt 198 personer, 174 kvinder og 24 mænd, alle havde de minimum 30 timers ugentligt stillesiddende arbejde. 4 ud af 5 havde tilbagevendende smerter i nakke og skuldre, men led ikke af andre smerter, som f.eks. diskusprolaps og piskesmæld.

Alle deltagerne skulle igennem en skulder/nakke undersøgelse og udfylde et spørgeskema om deres smerter inden forsøget.

Deltagerne blev delt op i 3 grupper. Den første gruppe styrketrænede 2 minutter dagligt, 5 dage om ugen. Den næste gruppe trænede 12 minutter dagligt 5 dage om ugen, mens gruppe nummer 3 slet ikke trænede.

Øvelserne blev udført med en elastik og var rettet mod de muskler, der bliver belastet, når man sidder foran en computer.

Færre nakke og skuldersmerter med elastik

Forsøget viste, at deltagerne fik færre smerter ved daglig træning. Om det var 2 eller 12 minutter gjorde ikke den store forskel, forklarer Lars L. Og fortsætter: ”På en skala fra 0-10 vurderede deltagerne i gennemsnit, at deres smerter i nakke og skulder var faldet med 1,9 point ved 12 minutters daglig træning og 1,4 point ved 2 minutters daglig træning. Så selv to minutters daglig træning gør en forskel.”

Råd til elastiktræning

-Brug den nemmeste træningselastik de første 2 uger.

-Skift sværhedsgrad, når man kan udføre den samme øvelse ubesværet og med korrekt teknik 20 gange.

-Hvis man udfører øvelserne korrekt, får man en fornemmelse af, at musklerne ”syrer til” på sidste gentagelse i hvert sæt.

-Bliv ikke forskrækket over ømme muskler i begyndelsen.

-Lyt og mærk efter, om træningen er god for din krop.

-Hvis man ikke kan mærke resultater efter en måned, skal man se sig om efter en anden træningsform.

-Hvis det smerter ubehageligt inde i selve leddet, skal man søge vejledning f.eks. hos en fysioterapeut eller læge.

Lars L. Andersen forklarer, at resultaterne viste sig efter 3-4 uger.

Øger blodcirkulationen

Ifølge Lars kan selv kortvarig træning løsne op for spændte muskler, hvis bare man træner flere gange om ugen. ”Desuden kan selv kortvarig træning give en øget blodcirkulation til musklerne, hvilket giver øget iltning,” forklarer han.

Smerter udbredt i befolkningen

Et sted mellem 30–50 procent af alle voksne danskere har oplevet smerter i nakke og skuldre inden for det seneste år.

Over halvdelen af de personer, der dagligt sidder foran en computer, har oplevet disse smerter inden for det sidste år, og de kan i yderste konsekvens føre til kroniske smerter. Det er derfor ifølge Lars L. Andersen nødvendigt at behandle symptomerne, inden de udvikler sig til kroniske smerter.

Næste skridt er at undersøge, om træning med elastik også kan hjælpe personer med mere fysisk anstrengende arbejde, f.eks. folk i byggebranchen, slagtere og plejepersonale.

Kilde: Videnskab.dk