277986-151917-311-e1304442407241I virkeligheden er det jo ikke så vigtigt hvad du vejer. Det vigtige er, hvordan du ser ud, og hvordan tøjet passer. Nogle gange kan det være mere sigende at følge med i dit taljemål og størrelsen på dine overarme end at din vægt stiger eller falder.

Et helt almindeligt målebånd, som man bruger når man syr, er glimrende til at tage kropsmål med. Det vigtigste er, at det er blødt og fleksibelt. Det er svært at måle rundt om kroppen med en tommestok. Hvis du skal måle på dig selv kan det være nemmere med et målebånd der er lavet specielt til formålet, men det er bestemt ikke påkrævet.

Nogle gode steder at måle:

Mave/talje: Mænd måler omkring navlen, kvinder måler det smalleste sted.
Hofter: mål på det bredeste sted. (typisk ikke et interessant mål for mænd, da de oftest ikke lagrer så meget fedt på hofterne)
Lår: Uanset om du gerne vil have større eller mindre lår er det en god ting at kunne følge med i
Overarme: Traditionen siger, at dette mål tages mens musklen er spændt Alle andre mål tages i afslappet tilstand
Der findes også formler, der forsøger at udregne fedtprocenten ud fra omkredsen af forskellige kropsdele. Nogle er udmærkede, men er ikke så præcise som formler baseret på målinger med en fedtmålertang.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.