Hvis du vil løbe godt og stærkt, skal du ikke løbe med hovedet under armen! Følgende enkelte råd, kan give dig øget løbeglæde og hurtigere tider.

Løbeteknik og dermed løbeøkonomien er ofte overset i løbetræningen og en forbedring på dette område vil, på både lang- og kortdistance, give et mærkbart resultat. Således tyder mange studier på, at du kan vinde helt op til 10% i performance, hvis du har den korrekte løbestil.

Læs herunder om god løbeteknik…

Et menneskes løbeøkonomi kan sammenlignes med en bils benzinøkonomi. Den mest økonomiske bil er den, som kan køre flest kilometer på en liter. Således også med løb. Din løbeøkonomi er din evne til at forbruge mindst mulig ilt pr. kg. kropsvægt pr. kilometer.

Sørg for, at du altid løber jævnt og rytmisk og vær desuden opmærksom på følgende detaljer:

Fødderne: Al vægten bør ligge på fodballen eller mellemfoden.

Armene: Bevæg dem fremad, mens du løber. Sørg for at holde bevægelsen afslappet, så du helt undgår at spænde i overkroppen. Undersøgelser har vist, at hvis du bevæger armene korrekt, bruger du op til 5% mindre ilt.

Hænderne: Hold dine hænder let åbne (forestil dig eksempelvis, at du holder et æg i hænderne.) Åbnede hænder bevirker, at du lukker op for overkroppen, så du ikke er anspændt.

Vejrtrækningen: Løb med en ”åben krop”, så den lukker op for vejrtrækningen. Sørg for, at du trækker vejret helt ned i maven, samt at din vejrtrækning er rytmisk.