livsstil

Kræft er en af de mest grusomme sygdomme, der findes. Og den koster mange liv hvert år. Kræft kan ramme alle, men specielt dem med den “forkerte” livsstil er udsat. Øger din livsstil risikoen for kræft? Læs denne artikel og bliv klogere på, om du er i farezonen.

Der findes mere end 200 forskellige kræftformer. Kræftceller vokser uhæmmet og kan ødelægge det normale væv, som omgiver dem. Hvis kroppen ikke tilintetgør kræftcellerne, kan de formere sig og danne en livstruende svulst. I dag er der flere mennesker end tidligere, som får konstateret kræft. Det skyldes blandt andet, at vores livsstilsvaner er blevet usundere.

 

Er du regelmæssig fysisk aktiv?

Hvis ikke du regelmæssigt er fysisk aktiv, bør du overveje nøje, om ikke du burde komme i gang. Visse kræftformer kan nemlig forebygges ved hjælp af motion.

 

Brystkræft

Mangel på fysisk aktivitet menes at være skyld i over 10 % af tilfældene af brystkræft efter overgangsalderen. Jo mere og hårdere der motioneres desto mindre bliver risikoen. Nogle undersøgelser indikerer, at hvis man er meget fysisk aktiv, kan denne reduceres med op til 50 %!

 

Prostatakræft

Fysisk aktivitet ser også ud til at mindske risikoen for at udvikle prostatakræft. Yderligere er der noget, som tyder på, at motion kan hæmme en videreudvikling af prostatakræft, når man først har fået det. Men der mangler dog stadig at blive udført flere undersøgelser før end, der endeligt kan konkluderes noget endeligt med hensyn til sammenhæng mellem fysisk aktivitet og prostatakræft.

 

Tyktarmskræft

Kræft i tyktarmen er en af de kræftformer, som medfører flest dødsfald i den vestlige verden. Det er veldokumenteret, at mangel på fysisk aktivitet er skyld i en væsentlig del af alle tilfælde af tyktarmskræft.

 

Ryger du?

Der findes vel ikke en eneste person, som ikke ved, at det er farligt at ryge. Det gælder ikke kun med hensyn til udviklingen af kræft. Ud af de næsten 4000 stoffer, som findes i røgen, er de 400 vævsskadende, irriterende eller direkte kræftfremkaldende. Faktisk medfører rygning direkte eller indirekte hvert tredje kræftdødsfald. Den mest kendte og veldokumenterede kræftform, som rygning medfører, er ikke overraskende lungekræft. Lungekræft forårsager flere dødsfald end nogen anden kræftform. 90% af alle dem, der får lungekræft, ryger! Rygning øger også risikoen markant for andre typer kræft, som for eksempel kræft i mund, svælg, strube, spiserør, bryst, urinblære, bugspytkirtel, nyre, mavesæk og livmoderhals.

 

Vejer du for meget?

Overvægt øger ikke kun risikoen for hjertekarsygdomme og sukkersyge, men i høj grad også kræft. Bryst-, nyre-, livmoderhals- og tyktarmskræft er de former for kræft, som overvægt er forbundet med. Som en tommelfingerregel bør dit BMI (vægt i forhold til højde, kropsvægt/højde x højde) være mellem 18,5 og 25. Jo mere dit BMI ligger over 25 desto større er risikoen for kræft.

 

Drikker du alkohol?

Øl, vin og spiritus er noget, som de fleste af os drikker en gang i mellem uden egentlig at kende til deres indvirkning på sundheden. Indtagelse af alkohol er forbundet med en lavere risiko for hjertekarsygdomme, men desværre også med en forøget risiko for kræft. Risikoen for at udvikle kræft stiger, jo mere alkohol, du drikker. Endvidere ser typen af alkohol formentlig også ud til at spille en rolle med hensyn til risikoen for udviklingen af kræft og typen af kræft, der udvikles. Alkohol er mistænkt for kræft i lever, svælg, mund, tarm, spiserør, mave og bryst. Fælles for de fleste af de nævnte kræftsygdomme er, at de kræftfremkaldende stoffer fra alkoholen er i direkte kontakt med vævet. Ens for alle alkoholiske drikke er dog, at de øger risikoen for kræft. Det anbefales derfor, at mænd og kvinder henholdsvis får under 21 og 14 genstande om ugen. Ryger og drikker du en del, er dit helbred altså specielt udsat. Risikoen for en person, der både ryger og drikker, er ikke bare fordoblet. Den er endnu større, idet de to ting faktisk “forstærker” hinandens farlige virkning.

 

Spiser du meget frugt og grønt?

An apple a day keeps the doctor away. Det er et gammelt ordsprog, som stadig holder, specielt når det gælder udviklingen af kræft. Fra befolkningsundersøgelser ved man, at de mennesker, som har en regelmæssig høj indtagelse af frugt og grøntsager, også har en markant lavere risiko for udviklingen af kræft. Ifølge World Health Organisation (WHO) kan 5-12% af alle kræfttilfælde undgås, hvis folk bare ville spise de anbefalede mængder frugt og grønt (min. 600 gr. om dagen). Skete dette, ville det medføre, at ca. 2.700.000 mennesker hvert år kunne reddes fra den grusomme død, kræft medfører. Det er sandsynligvis svært at forholde sig til disse tal, men prøv at sammenligne det med en flyvemaskine med 300 ombord styrter til jorden, uden at nogen overlever. Det er forfærdeligt, og man vil gøre alt for at undgå det.

Men prøv så at forestille dig, hvis det skete hver time døgnet rundt, året rundt. Så farligt er det for os mennesker ikke at spise de anbefalede mængder frugt og grønt. Der er mange af stoffer i frugter og grøntsager, som tiltænkes at kunne reducere risikoen for kræft. Nogle af disse stoffer kaldes for phytokemikalier. Selvom de ikke er så velundersøgt, tilskrives de efterhånden en stor del af æren for den gavnlige effekt af frugt og grønt. Det skyldes blandt andet, at nogle af disse stoffer udviser egenskaber som antioxidant. Endvidere er der også kostfibre i, og disse kan også reducere risikoen for kræft.

 

Spiser du fiberrigt?

Kost rig på groft brød, grove grøntsager og lignende sænker risikoen for tarmkræft. Kostfibrene menes at kunne binde sig til de skadelige stoffer og fortynde dem ved at binde vand til sig og samtidig få dem til at passere hurtigere gennem tarmsystemet. Jo hurtigere de skadelige stoffer kommer gennem vores system, desto kortere tid har de at virke i.

 

Er du til fugl og fisk?

Hvis du er typen, der for eksempel spiser relativt meget okse, svine- og lammekød frem for fugl og fisk, bør du tænke dig om en ekstra gang. Det ser nemlig ud til at en kost med et højt indhold af kød fra ko, svin og lam øger risikoen for tarmkræft. En høj koncentration af jern, fra kødprodukter, i tyktarmen kan tænkes at øge dannelsen af farlige frie radikaler. Endvidere bør du også være opmærksom på dit forbrug af spegepølse, rullepølse, hamburgerryg, leverpostej, røgede og saltede varer og lignende, da disse fødevarer også mistænkes for at kunne øge risikoen for tarmkræft. Under tilberedelsen af nogle af disse produkter bliver der anvendt høje temperaturer. Det kan måske medføre, at der bliver produceret nogle kræftfremkaldende stoffer. Endvidere er omdannet nitrit i røget og i saltet kød også under mistanke.

 

Kan du lide at riste i solen?

Sommeren er over os, og så er det på tide at komme ud i det gode vejr. Solen giver os lys og varme og gør os i godt humør. Men for meget sol og solarielys er farligt, da det kan medføre hudkræft og modermærkekræft. Derfor er det vigtigt at beskytte sig mod solens stråler. Pas på strålerne fra middagssolen, da de er de farligste. Ophold dig i skyggen, tag noget let tøj på og brug solcreme. Ifølge WHO dør omkring 66.000 mennesker hvert år på grund af modermærkekræft, der kan kædes direkte sammen med det UV-lys, som såvel solen som solarierne udsender. Faktisk er antallet af folk med modermærkekræft mere end tredoblet siden 60’erne. En del af årsagen til dette skal tilskrives den øgede solariedyrkning. Det er blandt andet derfor, at WHO gerne vil gøre det forbudt for børn og unge under 18 år at tage solarium.

 

Opsamling

Kræft er en af de største og mest grusomme dræbere i den vestlige verden. Men du kan selv gøre en del for at undgå at få kræft. Her er en lille tjekliste:

Lad være med at ryge

Dyrk regelmæssig motion

Spis masser af frugter og grøntsager

Spis fiberrigt

Pas på solen og solarier

Pas på for store mængder alkohol

Spis kød fra fugl og fisk frem for bøffer og diverse kød produkter

Undgå overvægt