Det der med at spise sundt og holde sig til den rette mængde og
ikke lade sig friste af slik og søde sager, kan være udfordring nok
derhjemme i hverdagen, men den rigtige udfordring kommer først,
når det bliver weekend og du er inviteret ud og spise hos venner,
familie eller på restaurant. Her er en række tips til, hvordan du kan
spise ud ude, uden at ødelægge alt det gode arbejde.

Hvis du har sat dig for, at nu er det nu, at de sidste genstridige kilo skal rystes af, ved hjælp af en disciplineret kostplan og en helhjertet indsats, så kan en hyggelig middag sammen med vennerne hurtigt blive lidt af et mareridt. For god og lækker mad i Danmark er ofte ensbetydende med store bøffer, fede sauce og dyre vine og det er ikke lige det, der stor øverst på din slankehitliste. Mange vælger i stedet helt middagen fra eller medbringer egen mad for at være sikker på ikke at falde i, men så rabiat behøver det slet ikke at være. Tjek følgende tips, og hold den slanke linie, uden at det går ud over hyggen.
Tips til valg af restaurant

1. Undgå italienske restauranter, de serverer alt for mange cremede pastaretter. Prøv i stedet Thai restauranter. De har masser af spændende fiske- og grønsagsretter. Men hold igen med ris, der heldigvis serveres ved siden af.

2. Selvom vegetarmad ikke nødvendigvis er lig med sund mad, så har mange vegetarrestauranter et rigt udvalg af retter, der består af organiske, rå og sunde råvarer

3. Hold dig fra buffeter

4. Den behøver ikke altid at stå på en 5-retters luksus menu, når du er ude på en romantisk middag med kæresten. Kig ham eller hende dybt i øjnene og så er en helt ret lige så intim

5. Hvis du skal spise på restaurant, så planlæg hjemmefra hvilken type måltid, du har tænkt dig at bestille. Hvis du eksempelvis ikke er så sulten, så bestem dig for kun at spise en forret eller en salat, og vælg en restaurant, hvor du kan få det du har bestemt dig for.

Tips til planlægningen

6. Gå eller tag cyklen til din middagsaftale (gå afstand er alt inden for 30 minutter hver vej – eller mere)

7. Spis ekstra disciplineret i dagene op til, du skal ud. For der kommer altid lidt ekstra indenbords, når du spise ude, selv om du passer på.

8. Spis et lille sundt mellemmåltid umiddelbart inden maden, så du ikke er oversulten. Det kunne være et stykke frugt, en gulerod en håndfuld mandler

9. Spiser du ude sammen med andre så bestil din mad først, hvis du har nemt ved at blive fristet af andres bestillinger.

10. Spis langsomt, så du virkelig når at fordøje og nyde hver eneste bid af din mad. På den måde, når din mave at registrere, hvornår den er mæt, inden du har overfyldt den. Så har du også mulighed for at mærke efter om du er mæt inden tallerknen er tom.

Få ialt 40 gode tip til at spise sundt når du er ude. Flere tips følger i næste nyhedsbrev…