Det der med at spise sundt kan være en udfordring – især når man spiser ude.

Vi giver en række tips til, hvordan du kan spise sundere når du spiser ude, så du ikke ødelægger det gode arbejde du gør i køkkenet hjemme.

Denne gang får du 12 nye råd til hvad du kan tænke på, når du bestiller tilbehør til din mad på caféer og restauranter, såsom kartofter, brød og dressinger m.v.

Hvis du har sat dig for, at nu er det nu, at de sidste genstridige kilo skal rystes af, ved hjælp af en disciplineret kostplan og en helhjertet indsats, så kan en hyggelig middag sammen med vennerne hurtigt blive lidt af et mareridt. For god og lækker mad i Danmark er ofte ensbetydende med store bøffer, fede sauce og dyre vine og det er ikke lige det, der stor øverst på din slankehitliste. Mange vælger i stedet helt middagen fra eller medbringer egen mad for at være sikker på ikke at falde i, men så rabiat behøver det slet ikke at være.
Tjek følgende tips, og hold den slanke linie, uden at det går ud over hyggen.

… FORTSAT FRA FORRIGE NYHEDSBREV
Tips til tilbehør

1. Drop smør, brød og flute

2. Drop stegte kartofler, pommes fritter og andre friture stegte snacks

3. Skær kraftigt ned på pasta og ris

4. Skær ned på de bagte kartofler, de er som regel kæmpe store. Står valget mellem bagte og stegte kartofler, så vælg de bagte, men drop smør og dressing til og spis dig mæt i det øvrige på tallerknen.

5. Hvis du har mulighed for det så vælg søde kartofler frem for almindelig kartofler. De har et højere næringsindhold og et lavere antal kalorier.

6. Vælg rå, grillede eller dampede og gerne grønne grøntsager som tilbehør

7. Prøv salsa i stedet for dressing – det er både lækkert, sundt og lavt på kalorier.

8. Drop baconstykker, brødcroutoner og dressing (også light varianterne) på salaten, det kan trække sundheden ud af enhver salat.

9. Hvis du ikke kan undvære dressing, så få den i en skål ved siden af salaten i stedet for at hælde den ud over og dyp kun gaffelspidsen i dressingen for at få smagen. De nogle af de værste syndere er: Thousand Island, mayonaise, creme fraise og ostedressinger.

10. Gode erstatninger til dressing er ren honning, tomatsalsa og olie-eddike baserede dressinger.

11. Iceberg salat har ikke noget nævneværdigt næringsindhold, så gå hellere efter mørkere grønne salattyper som romaine og spinat. De mætter bedre og hjælper kroppen til at forbrænde fedt.

12. Drop osten både den smeltede og den i salaten

I næste uge får du de sidste råd om hvordan du spiser sundere når du spiser ude.