Det der med at spise sundt og holde sig til den rette mængde og ikke lade sig friste af slik og søde sager, kan være udfordring nok derhjemme i hverdagen, men den rigtige udfordring kommer først, når det bliver weekend og du er inviteret ud og spise hos venner, familie eller på restaurant. Her er en række tips til, hvordan du kan spise ude, uden at ødelægge alt det gode arbejde.

Hvis du har sat dig for, at nu er det nu, at de sidste genstridige kilo skal rystes af, ved hjælp af en disciplineret kostplan og en helhjertet indsats, så kan en hyggelig middag sammen med vennerne hurtigt blive lidt af et mareridt. For god og lækker mad i Danmark er ofte ensbetydende med store bøffer, fede sauce og dyre vine og det er ikke lige det, der stor øverst på din slankehitliste. Mange vælger i stedet helt middagen fra eller medbringer egen mad for at være sikker på ikke at falde i, men så rabiat behøver det slet ikke at være. Tjek følgende tips, og hold den slanke linie, uden at det går ud over hyggen.

… FORTSAT FRA FORRIGE NYHEDSBREV

Tips til drikkevarerne

11. Drik vand til din mad i stedet for sodavand eller alkohol. Pep det med en citronskive hvis du vil have lidt smag

12. Drik i det hele taget masser af vand før under og efter maden. Start allerede mens du venter på maden. Det kontrollerer din mæthedsfornemmelse.

Tips til portionerne

13. Vælg en fyldig salat f.eks. med kylling eller 2 forretter med masser af fisk eller grøntsager i stedet for hovedret

14. Gå ikke automatisk efter at støvsuge tallerknen for mad. Det er okay at levne, når du er mæt også selv om du har betalt for det.

15. Drop de ekstra store portioner. Gå efter den mindste bøf og undlad ekstra tilbehør. Der er som regel rigeligt på tallerknen – (også selv om det ikke ser sådan ud til at starte med). At spise dig overmæt er aldrig sundt, lige meget hvad der ligger på tallerknen.

16. Gå efter at spise halvdelen af det der er på tallerknen og mærk derefter om du virkelig er mere sulten, inden du fortsætter. Spiser du hos nogle venner, så fyld kun tallerknen halvt op.

17. Del din hovedret med den, du er ude og spise med.

Tips til retterne

18. Tag brødet fra sandwichen (i hvert fald den ene skive). De fleste sandwich og caféburgere kan nemt spises som salater i stedet. Bare du bruger gaflen.

19. Vælg kylling, kalkun, fisk eller andre former for magert kød frem for lam, hakket kød eller store bøffer med fedtmarmorering.

Få ialt 40 gode tip til at spise sundt når du er ude. Flere tips følger i næste nyhedsbrev…