tai chiTAI CHI – Træning for krop og sjæl

For nogle udøvere er Tai Chi en aktiv meditationsform, for andre en selvforsvars-sport, gymnastik eller måske terapi. Uanset formålet, synes én ting sikkert: Tai Chi er sundt for såvel krop som sjæl!

 

Den oprindelige betegnelse er Tai Chi Chuan – og de fleste har nok set optagelserne fra kinesiske parker, hvor masser af mennesker samles omkring de graciøse og rolige bevægelser, som var det i slow-motion. Det ældgamle bevægelsessystem har indenfor de seneste årtier vundet indpas i den vestlige verden, inklusiv her i Danmark. Og der er en række gode grunde til denne ekspansion til andre verdensdele.

 

Går tilbage til det tolvteårhundrede

Tai Chi går langt tilbage. Præcist hvor langt hersker der mange myter omkring. En af dem fortæller, at Tai Chi blev opfundet af Chang San Feng, der blev født i år 1247. Ifølge denne myte overværede Chang San Feng en kamp mellem en slange og en trane: Tranen angreb slangen med sine meget direkte angreb og slangen snoede sig graciøst for at undvige. Især var Chang San Feng optaget af den rolige måde, hvorpå slangen undveg tranens angreb. For uanset hvor hårdt (Yang) tranen angreb, forsvarede slangen sig effektivt med sin blødhed (Yin). Denne oplevelse skulle – ifølge myten – have været startskuddet til udviklingen af Tai Chi. Således er taoisme, der er en gammel kinesisk filosofi,, hvor man søger efter at forene modsætningerne Yin og Yang, et grundlæggende element i Tai Chi. I taoismen søger man efter harmoni ved at leve efter na turen som forbillede. Det afspejler sig i Tai Chis koordinerede langsomme bevægelser, der flyder sammen til én sammenhængende bevægelse.. Linket til naturen er essentiel i Tai Chi. Sigtet er, at mennesket med sine bevægelser, sin indlevelse og sin blotte tilstedeværelse udveksler energi med omgivelserne bl.a. via overfladen, hvorpå Tai Chi udføres: Parkens græs eller strandens sand. Hovedtanken bag Tai Chi er at omdanne menneskets indre energi Qi (heraf navnet Chi) til Shen (som man på dansk kunne kalde ‘ånd’) og at trække på indre mental styrke fremfor ydre fysisk styrke. Undertiden kaldes Tai Chi for meditation i bevægelse. En god betegnelse, idet Tai Chi i den grad lægger vægt på forbindelsen mellem sjæl og krop.

 

Mange helbredsmæssige fordele

Bevægelserne i Tai Chi er alsidige og skånsomme for kroppen. Alle muskelgrupper og led kommer på arbejde. Styrke, smidighed, kredsløb og koordination styrkes. Og alt dette giver udøveren en bedre kropsbevidsthed og en større energi til at klare dagliglivets mange udfordringer. Også psyken siges at have gavn af regelmæssig Tai Chi-dyrkelse: Bedre koncentrationsevne samt bedre evne til at håndtere stress er nogle af sidegevinsterne. Tai Chi siges at give både fysisk og mental nærvær. Selv den etablerede videnskab har udvist stigende interesse for Tai Chi i de senere år. Især Tai Chi´s helsebringende egenskaber og dens evner som sygdoms- forebygger er blevet belyst og skulle have en gunstig indvirken på hjertelidelser, leddegigt og sklerose. Ligesom flere undersøgelser har vist, at Tai Chi også har en god effekt på humør og psyke.

En undersøgelser, publiceret i tidsskriftet Medicine & Science in Sports & Exercise, påviste, at Tai Chi er velegnet til at give ældre mennesker en bedre balanceevne og en bedre motorik, hvilket – i undersøgelserne – resulterede i færre faldulykker.

Så er du på udkig efter en fysisk aktivitet, der både har en kropslig og en spirituel indgangsvinkel – og som samtidig lader til at være kernesund på flere fronter – så giv Tai Chi en chance.

 

Der undervises i Tai Chi landet over i såvel fitnesscentre, som på aftenskoler og i parker. Det er vigtigt at spørge, hvilken indgangsvinkel underviseren har til Tai Chi. Om den form der undervises i er: Kampsport/selvforsvar, helse, ren gymnastik eller måske mental styrke. Underviserens indgangsvinkel skal naturligvis helst stemme overens med din motivation til at dyrke Tai Chi! Typisk foregår undervisningen i hold på mellem 5-30 deltagere. Først læres de grundlæggende rolige bevægelser – disse bevægelser/stillinger bærer smukke beskrivende betegnelser, som i mange tilfælde er inspireret af naturen, såsom: ‘Omfavn tigeren og vend tilbage til bjerget’ og ‘Den hvide trane spreder sine vinger’. Og du behøver ikke at investere en formue, for der kræves ikke specielt udstyr for at dyrke Tai Chi. Det eneste krav er løstsiddende tøj og fladt fodtøj.