Hvis du har brugt det meste af vinteren på at ”spinne” dig i form i træningscenteret. Så er det måske på tide at teste formen af udenfor i det spirende forårsvejr. Her nogle bud på, hvordan du kan komme ordentlig i gang og forbedre din kørsel i løbet af foråret.

Uanset om du er til lige ud af landevejen eller til mere adventurepræget mountain bike, så er der masser af fordele ved at træne udendørs på to hjul. Først og fremmest er cykling konditionsfremmende og godt for hjerte og kredsløb. Cykling styrker desuden muskulaturen i benene til gengæld er overkroppen statisk (næsten) afslappet under stort set hele cykelturen. Derfor er det en god idé at kombinere cykling med lettere styrketræning.

Effektiv træning med lille risiko for skader

Motionscykling er sammenlignet med anden konditions- og udholdenhedstræning, som f.eks. løb, ganske skånsomt for kroppen, og derfor ikke kendt for skader. Det skyldes, at du ikke, som i løb, udsætter din krop for store kortvarige belastninger eller kraftige stød op igennem knæ og ryg. De fleste skader i motionscykling opstår ved, at man kører med forkert gearing. Især mænd, har en tendens til at køre med alt for tung gearing og dermed tråd. Det kan medføre, at hofter og i særdeleshed knæ udsættes for overbelastning, der med tiden kan føre til skader. Sørg for at ramme det gear, der giver dig en jævn glidende kørsel. Det skal ikke være så tungt, at du skal bruge overkroppen, men det skal heller ikke være så let, at du hopper i sadlen. At opnå det helt rette glidende tråd kræver øvelse, så giv dig tid – det er vejen udenom skader.

Cykling udsætter også, skridtet for en forholdsvis stor belastning. En rigtig saddel- og siddeposition er derfor essentiel . At indstille cyklen så siddestillingen bliver korrekt er lidt en videnskab, og naturligvis også et spørgsmål om, hvad der lige netop giver dig personlig komfort. Endelig skal dækkene, når du cykler på landevej, være pumpet op til det absolutte maksimum det giver den mest behagelige kørsel.

Nyd naturen

Selvom spinning er god træning, kan den ikke måle sig med de natur oplevelser du finder ude i den virkelige verden. Den udendørs træning dig også nogle helt andre udfordringer end du er vant til fra fitnesscenteret. Udendørs kan du jo bare ikke justere terrænet eller vejret og du har ikke nogen belastningsknap at falde tilbage på. Fortvivl dog ikke, det er nemlig her, at gearene kommer dig til undsætning. For at få den optimale cykeloplevelse og træning, bør du mindst have 7 udvendige gear.

Klæd dig på efter vejret

Udendørs cykling er en oplevelse for sanserne, men der er naturligvis tider hvor det er knap så sjovt – regn og vind kan ikke undgås. Især vinden kan være en stor udfordring. Regnbyger kommer og går, så du kan søge ly for de værste byger, men vinden er langt mere standhaftig, så her gælder det om at krølle sig sammen over cyklen. Træk armene ind til kroppen og tænkt på vinden, som en tåge du skal skære dig gennem. Når man rammer den ”rigtige” position på cyklen, og der stadig ikke opstår noget flow i cyklen, er det med 99 % sikkerhed, fordi du kører i for tungt gear. Det er en udbredt fejltagelse at vælge et tungt gear. Hold istedet det jævne, lidt lettere .

Godt at have med, når du cykler udendørs

• Mindst én flaske vand med i vandholderen.
• M én ekstra slange med til punktering. Lad være med at lappe derude, skift slange og lap når du kommer hjem.
• Solcreme til de udsatte steder, hvis der er høj sol.