At tabe fedt på maven er noget mange er interesseret i. Det ser godt ud, det er sundt og i det hele taget rart ikke at runde rundt med et bildæk. Dog kæmper mange med at komme af med fedtet. I denne artikel vil jeg se nærmere på, hvilke ting man skal gøre for at komme af med det stædige fedt.

Den første ting er, at tabe fedt på hele kroppen. Det er sådan, at kroppen selv bestemme hvor den vil smide fedt. Mange tror, at hvis de lave mange mavebøjninger, så vil fedtet fra maven forsvinde. Dette kaldes også for ”reduktions myten”. Og det er lige præcis hvad det er, en myte. Den eneste vej frem er et fedt tab der sker over hele kroppen.

Gåture, løbeture, styrketræning og hvilken aktiviteter det skal være er gode. Er du meget overvægtig, er det vigtigere at starte med noget du kan holde til, end at starte for hårdt ud. Fokuser mere på din kost. Er du slank, men ønsker de sagnomspundne six packs, kan det anbefales at dyrke hård intervaltræning. Det ideale er styrketræning og skiftevis interval og langdistance løb.

Mange tror man skal arbejde hårdt for at få fedtet af. Det skal man også. Noget af tiden. Man ved, at folk der arbejder for hårdt og ikke giver kroppen tid til at slappe af, faktisk har sværere ved at komme af med fedtet. Derfor gælder det om at arbejde hårdt når man arbejder, men ligeledes også slappe af når man slapper af. Det betyder også at ting som stress, bekymringer og lign. er med til at holde på fedtet. Smid dine bekymringer væk, og fedtet følger trop.

Hvad er vigtigst, kosten eller motionen? Tak for det dumme spørgsmål, de er begge lige vigtige. Gå efter at spise sunde, men lækre ting det meste af ugen. Gå efter at passe den sunde kost 90% af tiden. Det er til gengæld vigtigt, at du husker at snyde de sidste 10%. Dvs. en lille usund snack hist og pist er tilladt (og påkrævet), og det er vigtigt for at holde motivationen oppe. Ingen er perfekte, heller ikke dig.

Dette er blot nogle af de ting man kan gøre for at komme af med fedtet på maven. Stil spørgsmål hvis du er i tvivl om noget, der har med kost eller motion at gøre eller hvis du har et specifikt problem du kæmper med.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”