Tab dig på den fede mådeEr dit mål, at du vil af med de overflødige kilo på sidebenene? Og overvejer du at prøve en af de mange slankekure, der er på markedet? Vægtvogterne? Atkins Diæten? Slim fast? Eller måske en Detox? Slankekure er der masse af, og virksomhederne bag dem tjener kassen i disse år. Markedet for kommercielle diæter vurderes til at have en værdi på over 150 milliarder kroner! Desværre tyder det på, at de mange milliarder falder ned i et stort mørkt hul! Du taber dig nemlig ikke ved at gå på slankekur, tværtimod vil du højst sandsynligt tage på af det! ”Jeg må have læst forkert,” tænker du sikkert lige nu. Men nej, du læste rigtigt. Statistisk set forholder det sig nemlig således, at 95% af alle slankekure mislykkes. De fleste mennesker kan sagtens opnå et vægttab ved at gå på slankekur, men langt de færreste formår at holde det. Rent faktisk vil de fleste have tendens til at tage på i vægt som følge af en kur, således at de i længden vil ende med at veje mere efter kuren, end de gjorde, inden den startede.

 

Tab dig med en livsstilsændring

”Øv, jeg ville tabe mig nogle kilo. Kan det så slet ikke lade sig gøre?” Naturligvis kan det lade sig gøre! Dette var dagens første gode nyhed. Dagens anden gode nyhed er, at det endda kan lade sig gøre for dig, at du taber dig på den fede måde! Nøglen til succes hedder livsstilsændring. Hvis du ønsker et varigt (og ”fedt”) vægttab, handler det nemlig om, at du en gang for alle tager beslutningen om, at nu skal der ske en forandring. En livsstilsændring indeholder 5 faser:

 

Før overvejelse

Du begynder her at stille spørgsmål til din adfærd: ”Måske burde jeg tabe mig?” Du bliver nysgerrig og søger information.

Gode råd: Vær åben. Lyt til hvad andre siger – måske er der noget om snakken.

 

Overvejelse

Du føler ambivalens: ”Jeg vil gerne spise sundt, men det er for besværligt.”

Gode råd: Spørg dig selv: Hvad vil du opgive for at opnå en forandring? Hvordan ønsker du dit liv skal se ud om 5 år? Hvad er konsekvensen, hvis du ændrer dig?

 

Forberedelse

Du forbereder, hvad der skal til, for at du kan ændre livsstil.

Gode råd: Søg så meget information som muligt (information er magt!) Søg hjælp i dit netværk og eventuelt professionel hjælp (en diætist eller personlig træner).

 

Handling

Nu begynder du at handle. Typisk antages det, at handlingsfasen varer 6 måneder.

Gode råd: Sørg for at lave dine mål små og tag dem skridt for skridt. Søg støtte hos din familie og dine venner, en gruppe eller på kurser.

 

Vedligeholdelse

Din livsstilsændring er en eksistentiel forandring. Derfor kræver den vedligeholdelse. Vedligeholdelse kræver vedvarende motivation.

Gode råd: Gør jævnligt status og glæd dig over alt det, som du har opnået. Mind dig selv om, hvorfor du i sin tid ønskede at ændre livsstil. Reflekter over, hvad konsekvensen ville være, hvis ikke du holdt fast. Og sørg for, at du holder fast!

 

Viden gør dig slank – 4 veje til et varigt vægttab

”Viden er magt” proklamerede Sir Francis Bacon i 1597. Det var slet ikke dumt sagt! Hvis du vil have succes, kræver det, at du ved noget om det emne, du vil have succes i. Desværre er der for alvor gået kroner og ører i slankeindustrien, og det gør, at den ene kur erstatter den anden. Det er ærgerligt, at der er så mange myter i slankeindustrien. Især fordi det gyldne bud om, hvordan du slanker dig, er det mest simple af alle bud: Du må ikke indtage flere kalorier, end du forbrænder. Hvis du gør det, vil du tage på i vægt.Men som vi allerede har været inde på, så er det store spørgsmål ikke, om du kan tabe dig, eller hvad du kan tabe dig af. Spørgsmålet til over 150 milliarder er derimod: Hvordan kan du vedligeholde et vægttab?

 

1 . Tæl kalorier:

”Jamen, jeg kan ikke forstå det. Jeg spiser kun sundt og næsten ingenting, og alligevel tager jeg på i vægt.” Det er en sætning, vi hører meget ofte, og det er ikke så underligt, at mange føler sig uretfærdigt behandlet af badevægten. Løsningen til dig, som føler, at du tager på, selv om du intet spiser, er derfor, at du begynder at tælle kalorier, således at du kan være sikker på, at du ikke indtager flere, end du forbrænder. På www.madlog.dk kan du finde ”din egen” kalorieberegner.

 

2. Omgiv dig med frugt og grøn

Sørg for, at du altid spiser masse af frugt og grønt til dine måltider (halvdelen af måltidet skal bestå af frugt og grønt) sørg også for, at du altid har let tilgang til frugt og grønt. Hvis du bliver halvsulten mellem måltiderne, kan du derved hurtigt spise et æble, lave en smoothie eller måske stille sulten med en lækker salat.

 

3. Tænk både over hvad du spiser, og hvad du køber

Det er meget logisk, at du skal tænke over, hvad du putter i munden. Men det er faktisk lige så vigtigt, at du tænker over, hvad du putter i dine indkøbsposer. Hvis du køber 200 gram lækker chokolade, kan du være stensikker på, at det vil kalde på dig i løbet af de sene nattetimer. Det lyder måske umiddelbart som det mest logiske i hele verden, men ikke desto mindre viser undersøgelser, at mange mennesker handler ind i tro om, at de ikke nødvendigvis ender med at spise det, de køber. De samme undersøgelser viser desværre bare, at du spiser, hvad du køber. Og da du jo er, hvad du spiser, så skal du købe det, du gerne vil være! Det er altid et godt fif at handle ind, når du ikke er sulten. På den måde vil du føle dig mindre fristet til at købe søde varer.

 

4. Kom sovende til en slank mave

Et godt gammelt ordsprog siger, at du ikke kan komme sovende til succes. Når det handler om at holde den slanke linje, passer ordsproget dog ikke helt! Det er nemlig således, at mangel på søvn forvirrer hormonbalancen, og det bevirker, at sulthormonet Ghrelin øges, når du er i søvnunderskud. Du bliver med andre ord sulten af at være træt. Samtidig er du træt, og det kan gøre, at du bliver mere doven. Hvis du er doven, vil du have større tendens til at springe træningen over, også er du inde i en ond spiral. Hvis du ønsker en slank mave, skal du derfor huske at få din søvn. Det anbefales, at du får et sted mellem 8 og 9 timers søvn hver nat.