Det danske vejr er meget skiftende, og selvom der står forår på kalenderen, kan vi ikke være sikre på tørvejr.
Der findes en del, meget effektive indendørs træningsaktiviteter, der er gode for helbredet, har høj forbrænding og som kan forbedre vores kondition. Her i blandt er svømning, som tillige er meget skånsomt for led og har en lav skaderisiko.

Fitnews.dk giver dig nogle tip til hvordan du opnår god teknik når du svømmer.

 

Styrk hjerte og muskler uden at blive skadet
Svømning er god træning for dit hjerte- karsystem, og vandmodstanden sørger for, at dine muskler bliver styrket og formet. Harvard School of Public Health offentliggjorde i 2002 en undersøgelse, som viste at svømning er blandt de bedste aerobe aktiviteter, hvis du vil reducere risikoen for at få et hjerteanfald. Svømning er en “low impact” sportsgren, så risikoen for at blive skadet er meget lille.

 

Så meget forbrænder du
I løbet af 30 minutters anstrengende brystsvømning forbrænder du cirka 150 kalorier, og for crawl ligger tallet på 200 kalorier. Svømning er en fantastisk måde at tune kroppen, primært fordi vandet giver 12 gange så stor modstand som luft.

 

Teknik
Din vejrtrækning er altafgørende, når du svømmer. Du skal have så meget ilt som muligt, hvis du skal undgå at blive træt. Dit fokus skal ligge på din udånding. Hvis du fokuserer på at tømme dine lunger, når du puster ud, vil de automatisk trække den nødvendige ilt, når du ånder ind. Træn din indånding ved at regulere tempoet i din svømning efter din indånding. Lad vejrtrækningen bestemme dit tempo. Træk vejret langsomt ind, når du svømmer langsomt og træk vejret hurtigt ind, når du svømmer hurtigt!

Bliv vægtløs: Mange svømmere spilder en masse energi, idet de kæmper for at holde sig oven vande. Men kroppens naturlige position er, at 95 % af kroppen skal være under overfladen. Vi svømmer gennem vandet og ikke over det. Slap derfor af i vandet:

1. Hold hoved og nakke helt afslappet

2. Svøm med strømmen
Vores instinkt fortæller os måske, at vi skal kæmpe mod bølgerne. Men vandmodstand er meget stærkere end enhver form for kraft, som vi kan generere. I stedet for at presse vandet tilbage med din hånd, bør du lade hånden glide langsomt frem og dermed følge din arm gennem den tunnel hånden laver.

3. Lyt til dine omgivelser 
Vi modtager utrolig mange input fra vores omgivelser, når vi svømmer. Flere end vi gør i nogen form for sport til lands. Den bedste måde at tjekke os selv på er ved at lytte! Det handler om, at der skal være så meget stilhed som muligt. Det der virker mest stille når du gør det er det, som virker mest effektivt. Stilhed betyder at din hånd arbejder så rent som muligt, din fod arbejder så effektivt som muligt og din krop glider bedst muligt gennem vandet.