svedig træningUanset om du er i færd med at presse de sidste 100 meter ud af benene på din daglige løberute, eller om du netop har taget hul på den sidste del af din styrketræning, så er det ikke kun dig, der arbejder hårdt – din krops nedkølings system er ligeledes i fulde omdrejninger. Sveden er dit aircondition systems bedste ven – det er nemlig den, som hjælper med at køle kroppen ned.

Men er det et godt eller et dårligt tegn at svede meget under træning – og hvor meget er for meget?

 

Sved eller dø!

Sved er ikke så kompliceret, som du kunne foranlediges til at tro. Sved er rent faktisk sårende simpel: når dine nerver stimuleres af hormonelle eller fysiske faktorer påvirker det alle kroppens kirtler, inklusiv svedkirtlerne. Enhver form for fysisk udfoldelse påvirker din forbrænding og genererer varme til dine muskler. Når din hjerne fornemmer varme, skynder den sig at udskille sved, fordi den ønsker at køle kroppen ned igen. Med andre ord: alle sveder , og hvis du ikke kunne svede, så ville du overophede og i sidste instans dø af varme. Derfor: uanset om du stort set ikke sveder en (synlig) dråbe, eller om dit tøj er gennemblødt af sved efter dine træningssessioner, så hjælper sveden dig med at regulere din kropstemperatur. Med andre ord: sved og smil.

 

Sved er cool

Din krop er en fantastisk maskine – den udskiller sved, så du slipper for at dø af varme. Trænede mennesker er dem, som oftest udsætter deres krop for varme, og derfor sveder trænede mennesker både mere og hurtigere, end de mennesker, som er i dårligere form. Hvis du derfor er typen, som sveder hurtigere, end dem du træner sammen med, skal du faktisk ikke græde men grine – din krop har nemlig en velfungerende aircondition. Sved er lidt ligesom køleanlægget i din bil – det bevirker, at din motor ikke brænder sammen af varme. Mængden af sved din krop producerer ved fysisk aktivitet afhænger af fysisk form (nyere, gode biler har også typisk bedre kølningsanlæg end gamle, slidte biler) – men det afhænger ligeledes af køn, alder og genetik.

 

Uden drikke løber helten ikke

”Wooow, jeg har trænet 1 time, og nu har jeg tabt mig næsten 2 kilo!” Dette kampråb hørte jeg for nogle uger siden i damernes omklædningsrum i mit lokale fitnesscenter. Det kom fra en pige, som stod på vægten og triumferede. Spørgsmålet er – kan det lade sig gøre at tabe sig 2 kilo på en time? Svaret er simpelt: ja, det kan det godt, men der er et men! Der er nemlig stor forskel på at tabe fedt og tabe vægt. De kilo, som udgør din kropsvægt, er enten lavet af både fedt, vand og muskler. Men hvis du tror, at du mister fedt ved at svede som et svin til en brænd varm yogatime, så må du (desværre) tro om igen. Du taber nemlig ikke fedt, du taber vand. Du forbrænder altså ikke nødvendigvis meget fedt, fordi du drypper sved. Derfor: hvis du efter træning indtager en sportsdrik (som udover natrium indeholder masse af kalorier) for at genoprette din væskebalance, kan du faktisk ende med at indtage flere kalorier, end du har forbrændt under din træning. En tommelfingerregel er derfor: hvis du træner en times tid, så er rent vand din bedste ven. Men hvis du træner længere mere end en time, har du højest sandsynligt behov for at erstatte de elektrolytter du har mistet, og i så tilfælde er det en god ide at indtage sportsdrik eller saltpiller. En ting er sikkert: en gennemsnitlig person kan meget vel miste op til 1 ½, måske 2 liter sved på en time, hvis træningen bliver meget intens. Den eneste du kan gøre for at kompensere for vægttabet er at drikke rigeligt under din træning. Væskebalancen er altafgørende for dine træningsresultater: hvis du mister blot 2 % af din kropsvæske, mister du nemlig 20 % af din ydeevne.

 

Bomuld er bandlyst

Det kan godt være, at du er typen, som kampsveder med et smil på læben, når du træner, men du bryder dig sikkert stadig ikke om fornemmelsen af, at dit tøj føles tungt, og du har følelsen af, at du drukner i sved. Heldigvis findes der en løsning mod denne fornemmelse: køb det rigtige udstyr! Sørg altid for, at du træner i svedtransporterende tøj. Køb altid tøj i polyamide og kig efter ”dri-fit” certifikatet. Bomuld er bandlyst, når det drejer sig om tøj til svedig træning. For at du kan få optimalt udbytte af dit svedtransporterende tøj, skal det sidde helt stramt, således at det transporterer sveden bort fra kroppen. Samtidig skal det være rent, således at tøjets porer er åbne – hvis tøjet er beskidt, vil porerne lukkedes, og du vil ikke få optimalt udbytte af det.

 

Kan dit liv blive for svedigt?

Hvordan ved du, om du sveder for meget? Jo, hvis du kan vride dit sengetøj efter en god nats søvn, hvis du sveder, mens du sidder stille, eller mens du læser denne artikel, så har du nogle svedige beviser for, at du drypper for meget! Den primære indikation på, at du sveder for meget er mængden af sved, du producerer. Mennesker som lider af hyperhidrosis (øget svedproduktion), sveder 5 gange så meget som andre mennesker. Og de sveder uanset hvilken temperatur, de befinder sig i. Typiske tegn på hyperhidrosis er:

 

– Du kan ikke give hånd, når du møder andre mennesker.

– Du undgår sociale situationer med andre mennesker, fx dans, dating, spille kort og andre former for spil og sport.

– Du kan ikke arbejde med fx papirer, computere, instrumenter og mange andre genstande (papir opløses, instrumenter ruster, man sviner genstandene til etc)

– Du kan ikke holde ordentligt fast på redskaber og genstande (bilrat, synål, etc)

– Du kan ikke gå ordentligt, hvis du sveder under fødderne (fødderne glider i skoene)

– Dine sko opløses og dit tøj misfarves og smuldrer, fx under armene

–  Snavs og stoffer fra overfladen på de genstande, man berører, klæber sig fast på hudoverfladen og kan give eksem.

Sved er som udgangspunkt cool, men det kan altså lade sig gøre at svede for meget. Det er dog langt de færreste, som falder i sidstnævnte kategori, og generelt kan du med god grund blot svede og smile. God træning.

 

Tips til lækkert, lugtefrit træningstøj

– Sved efterlader gullige pletter på tøjet. Dette er især synligt på hvidt tøj. Derfor er det en god ide, at du holder dit træningstøj i mørke farver.

– Det tætsiddende, svedtransporterende tøj kommer nemt til at lugte. Brug derfor antipersirante deodoranter.

– Sørg altid for at vaske dit tøj lige efter træning, så svedlugten ikke ”sidder fast”

– Hvis dit tøj har gullige svedpletter, kan du fjerne pletterne ved at tilføre eddike direkte på de gullige områder.