The in-crowd nyder det ofte – og det gør flere de øvrige danskere også i stigende grad.

Men denne artikel handler ikke om hvad det er in eller yt

Derimod handler den om klæbrige risboller, rå fisk, marinerede rejer, smagfuld soya og sort tang.

Og hvorfor Sushi og er helt perfekt for dig der træner. Det er fedtfattigt, proteinrigt, det indeholder kun lidt sukker og er meget næringsrigt.

Så måske er det på tide at droppe klassikerne: Tunen fra dåsen og den intetsigende kogte torsk.

For istedet at sende smagsløgene på en opdagelsesrejse ud i det ukendte – til gengæld for en uvurderlig oplevelse i selskab med den japanske “nationalspise.”

Det tager ikke mindre en 11 år at blive uddannet til sushikok – og som en naturlig følge deraf – er de rigtig gode kokke meget eftertragtede. Ikke mindst fordi de formår, at få en strimmel rå fisk og en klæg klump ris – til at smage vidunderligt.

Når sushi er blevet super populært skyldes det ikke mindst, at det er behageligt at spise, det er sundt, det smager pragtfuldt og så bliver man “let mæt..

Også hvis man tager ernæringsekspertens briller på, så indeholder sushi det helt rigtige: En god mængde kvalitetsprotein, komplekse kulhydrater og forsvindende lidt fedt. Det er kun de gode fedtstoffer i fisken.

Oveni det er der ingefær, soya og en peberrodspasta – den såkaldte wasabi.

Der er knald på farverne – grønt og sort mod den hvide ris – med fisken i den absolutte hovedrolle i stærke orange og mørkerøde farver.

Det er anderledes at spise – ikke mindst fordi det er også smukt at se på. Sushi fryder først øjnene, derefter fryder det maven.

Kort sagt er der ikke meget sovs og kartofler over sushien, som den ligger der foran en.

Det er måske lidt synd at dissekere sushi til nogle basale klodser i madpyramiden – men faktum er, at den japanske spise er utrolig næringsrig mad og sundt for kroppen – og måske især osse for sjælen.

For når man bider i et stykke sushi – så skærpes sanserne.

Det er sødt og surt – bittert og stærkt. Ifølge japanerne skal maden indeholde disse elementer for at opnå en perfekt balance – og det er samtidig vejen, der fører til et godt helbred.

Det har de vidst i Japan i mange århundreder. Men faktisk var det ganske kineserne der opfandt sushien. Det skete allerede 2 hundrede år f.kr. Og blev sushien opfundet ved lidt af et tilfælde. Før køleskabets tid konserverede man fisk, herhjemme ved at salte og røge fangsten fra havet. I østen pakkede man fisken sammen med ris i trækasser. Og faktisk var det meningen, at risen så skulle smides ud, men en eller anden må have stukket hånden ned i kassen og smagt på risen. For risen var god sammen med fisken og sushien var en realitet.

Her – oceaner af tid senere – har danskerne endelig taget sushien til sig.

SUSHI GUIDE:

Nigiri-sushi:

Nigiri betyder ” formet i hænderne.

Nigiri-sushien er aflang.

Det er en risbolle med en skive rå fisk, smurt med wasabi.

Maka-sushi:

Det er en lille rulle. Måske nok den sushi, som de fleste kan genkende.

Fyldet er fisk og grøntsager nydeligt bundet sammen af det sorte nori -tang.

Wasabi:

Det er en pasta af grøn peberrod.

Meget stærkt.

Gemmer sig oftest under fisken, som en livlig smagsoverraskelse.

Sushi:

Betyder faktisk risbolle

Så er der selvfølgelig mange andre navne – men istedet for at læse om dem, så er det langt bedre bare at give sig i kast med at smage det – det der af en dansk forfatter er blevet beskrevet som “striber af fersk regn mod tungen.”

– Der spises næsten altid af små skåle og de skal løftes op mod munden, når der spises.

– Spisepindene bruges til at skære maden op i bidder, der passer i munden

– Når man er færdig skal pindene lægges fint tilbage på den lille forhøjning – en såkaldt “chopstick rest”. Så er måltidet slut.

– Det er ikke velanset at fægte med spisepindene over sushien – i ubeslutsomme cirkler.

Der skal gåes målrettet til sagen.

– Man må aldrig – aldrig spidde sushien med pindene.Det tangerer det rene barbari.

– Det er heller ikke god tone at trække maden og skålene hen mod én selv med pindene.