Grillet-makrel-sild-hornfisDe fede sommerfisk er rige på proteiner og omega-3 fedtsyrer og så gør de sig rigtig godt på grillen. I anledning af Mens Health Week anbefaler kok Thomas Rode og adjungeret professor og sundhedsekspert Oscar Umahro Cadogan danske mænd at skifte bøffen ud med en grillfisk.

Grillsæsonen er i fuld gang, og Mens Health Week er en god anledning til, at mænd begynder at tænke fisk, når de tænker grill. Hvis nogle af kødmængderne skiftes ud med fisk og skaldyr, er det ingen sag at komme op på 200-300 gram fisk om ugen, som Fødevarestyrelsen anbefaler. Kok og forfatter til bestsellerkogebogen Stenalderkost Thomas Rode og adjungeret professor, sundhedsekspert og forfatter til mandesundhedsbogen Herrerevolution Umahro Cadogan anbefaler danske mænd at blive sundere med mere fisk.

Vi har brug for fedt og protein som hovedbestanddelen i vores daglige indtag af makronæringsstoffer, og her er fisk og skaldyr en rigtig god kilde. Sommerkøkkenet, hvor den rigtige mand kommer ud på køkkengulvet og grillen kommer i spil, er en god lejlighed til at få fisk på menuen. De fede sommerfisk som makrel, hornfisk og multe er virkelig gode emner på grillen. De er nemme at håndtere og indeholder store mængder af det gode fedt, der er så vigtigt som brændstof for os. Fisk er desuden en uhyggelig vigtig kilde til D-vitamin, så jeg kan ikke bakke nok op om, at vi får mere fisk på tallerkenen”, siger Thomas Rode.

Professor og sundhedsekspert Umahro Cadogan fremhæver, at fisk er en fantastisk proteinkilde, hvorfra vi også får vitaminer og mineraler, som styrker vores sundhed:

Mænd bør komme op i gear og booste deres sundhed med fede fisk. Omega-3 fedtsyrerne fra de fede fisk kan være gode for hjernen, hjertet, blodomløbet, forbrændingen, fertiliteten og leddene”, siger Umahro Cadogan.

 

10 fisk der er gode på grill

Makrel
Hornfisk
Multe
Rødspætte
Ørred
Laks
Havtaskekæber (gode til spyd)
Brosme (gode til spyd)
Jomfruhummere
Blåmuslinger

Og her kommer Fiskebranchens råd til hvordan du bedst muligt tilbereder dem på grillen:

 

Grillet makrel, sild eller hornfisk

• Tænd grillen.
• Hak persillen groft. Tag lidt fra til at drysse over kartoflerne, og bland resten med fintrevet citronskal
• Fyld blandingen i fiskens bug
• Krydr med salt og peber
• Læg fisken sammen ‘hoved mod hale‘ i en oliesmurt dobbeltrist, og grill den ved direkte varme i 3-6 min. på hver side
• Servér med nye kartofler, drysset med hakket persille. Pynt evt. med rødbedespirer

Anden egnet fisk: Rødfisk, multe, ørred

 

Grillet rødspætte

• Tænd grillen
• Skyl fiskene, og tør dem godt
• Smør dem med olivenolie, og drys med friskhakket rosmarin
• Krydr med salt og peber
• Læg dem i en dobbeltrist, og grill dem 5 min. på hver side. Læg evt. låget over grillen, og lad håndtaget på dobbeltristen stikke ud, så det ikke bliver varmt
• Servér med nye kartofler og grøn salat med fintsnittet æble

Andet egnet fisk: Skrubbe, ising eller rødtunge.