sund sommermadSå snart sommersolen rammer de danske terrasser, bliver der tændt op i grillen. Det er hyggeligt, og grillmad smager fantastisk. Desværre er det ofte sådan, at når noget smager godt, så er det ikke sundt. Men sommermad på grillen kan faktisk både være sundt, lækkert og slankende, hvis du bruger de rigtige ingredienser.

Tålmodighed er en dyd, når det gælder grillstegning. Så det gælder om at starte i god tid, hvis grillstegningen skal blive en succes. Hakket kød, fjerkræ og mekanisk mørnet kød skal gennemsteges, da bakterierne kan sidde i hele kødet.

På hele kødstykker som f.eks. stege eller hele bøfstykker sidder bakterierne normalt kun på overfladen, så hele kødstykker behøver ikke at blive gennemstegt. Du får i det hele taget det bedste og mest velsmagende resultat på grillen ved at give dig god tid, uanset om kødet skal være gennemstegt eller ej.

Lad kullene brænde helt ud, så der kun er gløder tilbage, når du lægger maden på. Så bliver kødet gennemstegt uden hverken at blive tørt eller branket. Derudover gælder det om at være over kødet hele tiden og vend det regelmæssigt, hvis du vil have det bedste resultat. På den måde holder du saften inde i kødet og undgår at det brænder på.

 

Sådan finder og tilbereder du det gode grillkød
Du får mest smag ud af kødet, hvis du går efter en 5 cm. tyk bøf. Rib Eye Steaks er noget af det bedste grillkød, da det er meget mørt og smager af mere.

Du får, hvad du betaler for. Køber du billigt kød, får du en billig smag. Generelt er det sådan, at jo flere penge du bruger på kvalitet og økologi, jo mere sundhed og smag får du også.

For at kunne tilberede bøfferne ensartet, skal de så vidt muligt være lige tykke over det hele. Er de ikke det, kan du med fordel selv flade dem lidt ud med hænderne. Men gør det, inden du begynder at stege dem, for så holder du bedst på saft og kraft.

Sørg for at kødet har stuetemperatur, inden du steger, i stedet for at kaste det på grillen direkte fra køleskabet. Det store temperaturskift kan nemlig få kødets fibre til at trække sig sammen, så kødet bliver sejt.

Brug en tang til at tage kødet med. En gaffel laver hul i kødet, så du mister noget af saften i kødet.

Vær over kødet hele tiden og vend det regelmæssigt, så du holder saften inde i kødet og ikke brænder den ene side på.

 

Råt for sig og stegt for sig
Når man griller, er det vigtigt at holde råt for sig og stegt for sig. Råt kød, især fjerkræ, svine- og oksekød kan indeholde Campylobacter, som kan gøre dig rigtig syg. Det lumske ved Campylobacter er, at der kun skal ganske få bakterier til. Faktisk skal der kun en berøring af grilltang fra råt til grillet kød til for at inficere det færdigstegte kød.

Derfor skal du bruge to grilltænger ved grillstegning. Èt sæt til det rå kød og ét til det færdigstegte kød. Har du kun én grilltang, kan du holde den inde over grillkullene i et stykke tid og på den måde “brænde” bakterierne af. Husk, at gøre det til sidst, når kødet er ved at være færdigt. Det samme gælder de fade eller skærebrætter, kødet ligger på. Også her skal råt kød og grillet kød holdes adskilt.

 

Grill er ikke SÅ farligt
Der har været skrevet en del omkring sundhedsfaren ved at grille på grund af de tjærestoffer, der dannes fra branket fedt under brankning og grillstegning. Og ja, det er rigtig nok, at forskning har vist sammenhæng mellem kræft og det at spise brændt eller kulgrillet mad.

Men det kræver altså, at du grillsteger din mad op til flere gange om ugen, før der er en reel fare. Så nyd din grill med god samvittighed. Vil du være på den helt sikre side, kan du skære de brankede skorper af, da det er dem, der indeholder de skadelige tjærestoffer.

 

Find inspiration til både kød, grøntsager og tilbehør på grillen i følgende artikler:

Fem gode kødforslag til grillen

Fem gode grøntsager på grillen

Fem slags sundt tilbehør til grillen