Er din arbejdsplads fyldt med fristelser, der får dine intensioner om gode kostvaner til at briste og kaloriebarometeret op i det røde felt? På en helt almindelig arbejdsdag kan du nemt indtage op til 3000 kalorier, ca. 1400 kalorier mere end det anbefalede daglige kalorieindtag for en kvinde på en arbejdsdag fra kl. 09.00 – 17.00. Løsningen er næppe at kvitte jobbet, så her får du 6 gode råd der gør det lettere at praktisere sunde spisevaner på jobbet.

Spis morgenmad! Spis en sund og nærende morgenmad – havregryn, müesli, groft brød og mase af frugt – inden du møder på jobbet. Det vil gøre wienerbasserne til morgenmødet mindre

fristende. Kniber det med appetitten så tidligt på dagen, så medbring en banan eller tilsvarende du kan nippe af. Har du behov for en formiddagsnack – så spis den i selskab med andre, da fristen til at over-spise er væsentlig større når du sidder alene foran skærmen.

Frokost! Nyd en god og sund frokost væk fra skrivebordet. Er du arbejdshesten der indtager frokosten, imens du læser e-mail eller laver papirarbejde, fokuserer du hverken på smagen eller nydelsen af maden, og overhører derfor ofte mæthedssignalet fra kroppen. spis din frokost i et veloplyst lokale, gerne i selskab med en kollega. Gem evt. lidt af din frokost til om eftermiddagen ( 3 – 4 tiden ) – dette vil hjælpe til at holde dit blodsukker på et stabilt leje, og du undgår en ustyrlig trang til slik og søde sager.

Fjern de søde sager! Stil aldrig slik eller søde sager indenfor en arms længde på dit skrivebord. Har du slik på skrivebordet, spiser du ca. 3 stykker slik mere per dag, end hvis det lå i skrivebordsskuffen og ca. 5 – 6 stykker mere end hvis det er placeret andetsteds i lokalet. Forsøg i stedet at spise rosiner, sukkerfrit slik eller endnu bedre, hav en skål med grøntsagssnacks stående i stedet for.

Erstat dine dårlige vaner med gode vaner! Har kontoret en slikautomat, så foreslå, at slikken skal erstattes med sundere snacks, eller få i stedet lavet en firma frugtordning. Falder du alligevel for fristelsen til en usund eftermiddagssnack, så hæng en seddel på computeren, hvorpå du noterer kalorieindtaget, samt hvad det kræver af motion at forbrænde det. Udsigten til en gul lap med ordlyden: 1 stk. chokolade 262 kalorier = ca. 1 times gang på løbebåndet, eller 1 stk. chokolade og 1 cola eller anden sukkerholdig drik 500 kalorier = ca. 1 time og 50 min. gang på løbebåndet – kan være yderst effektiv i kampen for at modstå diverse fristelser i løbet af dagen. Alting med måde! Sæt en grænse for dig selv – tillad dig at drikke et glas vin, at spise et lille stykke kage, inden du går til en kollegas fødselsdagsreception, jubilæum eller anden selskabelighed på arbejdspladsen. Forsøg så vidt muligt at få placeret festlighederne om eftermiddagen, da et stort sukkerindtag om morgenen vil forfølge dig resten af dagen, med svingende blodsukker og lyst til mere sukker i løbet af dagen.

Stillesiddende arbejde! Forsøg så vidt muligt at bevæge dig lidt i løbet af dagen. Gå hen og tal med din kollega i stedet for at sende en e-mail. Gå evt. en rask lille tur med en kollega i frokostpausen eller lav et par øvelser når du står alene i kopirummet eller venter ved faxen. Husk – ved at stå frem for at sidde forbrænder du ca. 30 % mere! Flere og flere større virksomheder har etableret eget fitnesscenter – er dette ikke tilfældet, så foreslå at I bliver tilknyttet en firmaordning til det lokale fitnesscenter. Din chef burde have forståelse for et argument som – “ sunde medarbejdere arbejder bedre og har færre sygedage! ”