Det er ikke kun dine musler, du trœner, når du trœner med vœgte. Dit nervesystem får også en omgang. Det er årsagen til, at du føler dig friskere og mindre stresset, når du regelmœssigt tager en intensiv omgang styrketrœning, viser forskning.

Styrketrœning gør dig friskere, og du får samtidig lettere ved at fjerne overflødig kropsfedt. Intensiv styrketrœning, hvor du virkelig giver dig fuldt ud, er langt bedre end andre motionsformer til at sœtte gang i en bestemt del af nervesystemet kaldet sympatikus. Når du sœtter gang i det, føler du dig mere energisk, og det skruer samtidig op for dit stofskifte. Mange mennesker med tendens til overvœgt har fra naturens side en ret sløv sympatikus. Mange moderne slankepiller virker også ved at stimulere sympatikus. Styrketrœning er bedre end piller, da det er uden bivirkninger og samtidig giver en rœkke andre gavnlige virkninger på kroppen – f.eks. opstramning, fœrre rygproblemer og mindre risiko for skader under anden motionstrœning. Det kan også bruges som en slags ventil til at komme af med ophobet stress.

Styrketrœning sœnker blodets indhold af stresshormonet kortisol. Kronisk stress er farlig – isœr fordi det øger blodets indhold af kortisol. Men hvis du trœner regelmœssigt, får du hele tiden kortisol banket ned, inden det når at gøre skade på din krop eller gøre din psyke total forvirret af stress. Kortisol er et katabolt hormon – dvs. det øger nedbrydningen af musklerne og hœmmer muskelopbygningen. Jo mindre stresset du er, des mere muskelmasse vil du kunne bygge op. Afreagér så meget du kan, når du trœner, og slap tilsvarende mere af i fritiden, så du sœnker kortisol og lader modparten til sympatikus dominere: para-sympatikus.