ImunDenne artikel kaster lys på vigtigheden af styrketræning i forhold til opbygning og vedligeholde af et stærkt immunforsvar.

Undersøgelser viser, at styrketræning på daglig basis forstærker immunforsvaret mærkbart. Det betyder, at du har en lavere risiko for at blive syg og kommer dig betragteligt hurtigere, når du bliver syg.

En undersøgelse fra ”British Journal of Sports Medicine” påviste, at folk, der træner på daglig basis (5 gange ugentligt i denne undersøgelse) har helt op til 43 % mindre risiko for at blive ramt af sygdomme i de øvre luftveje (forkølelse mm.) i forhold til folk, der sjældent træner.

 

Start i dag

Det tager dog nogle ugers træning, inden immunforsvaret for alvor styrkes. Hvis du ikke er vant til at styrketræne, så vil de første mange træningspas stresse og presse kroppen så meget, at du kan opleve, at du faktisk er mere sårbar over for sygdomme. Det skyldes, at din krop bruger en enorm mængde ressourcer på, at komme sig over træningen, og således kan du opleve, at effektiviteten af dit immunforsvar sænkes. Det er derfor, at jeg skriver denne artikel i september, så du har nok tid til at opbygge et solidt immunforsvar inden vinter, hvis du ikke allerede træner på daglig basis.

 

Opsummering

Det du skal tage med fra denne artikel er, at styrketræning på daglig basis forstærker dit immunforsvar.

 

P.S.

Hvis du begynder at føle dig små-syg og oplever symptomerne på eksempelvis forkølelse, så bør du kun træne med moderat til lav intensitet. Således kan du stadig forstærke og hjælpe immunforsvaret, og derved forhåbentlig undgå at blive syg. Hvis du træner for hårdt eller for ofte, når du bekæmper en forkølelse eller lignende, så øger du din risiko markant for at blive mere syg. Det er vigtigt, at du lytter til din krop og reagere på de signaler, du får.

 

Af: Andreas Nilsson

 

Hvis du er interesseret i mere evidensbaseret information omkring fitness, træning og sundhed, så kig forbi min blog: www.afnfitness.com.

 

Kilder:
Gordon., P., “Resistance Exercise Training Influences Skeletal Muscle Immune Activation”, Journal of Applied Physiology, 2012.
Nieman., D., “Upper Respiratory Tract Infection is Reduced in Physically Fit and Active Adults”, British Journal of Sports Medicine, 2011.