I denne artikel vil du kunne læse om, hvorfor du skal supplere din træning med styrketræning. Er din primære sport netop styrketræning, kan du sagtens læse med. Til alle andre kan det anbefales at supplere anden træning med styrketræning

Styrketræning til alle sportsgrene

Styrketræning kan være et utrolig godt supplement til træningen. Er du badmintonspiller, fodboldspiller eller løber,  vil styrketræning føre dig frem og tættere på dit mål. Den meget eksplosive del som styrketræning bidrager med, kan bruges i alle sportsgrene selv langdistanceløb!

Hvis du vil have meget ud af din træning, skal du også styrketræne, og bentræning er centralt.

Fordele ved styrketræning

Styrketræning er godt for alle og det er der flere grunde til:

  1. Først og fremmest er styrketræning for alle. Og nej, du vokser ikke til en stor bodybuilder efter 1 eller 6 måneder. Det er noget, der tager rigtig lang tid, så du skal slet ikke være bekymret for, om du bliver for stor til din sportsgren, hvor vægten har stor indflydelse.
  2. Styrketræning er formentlig meget tung træning i forhold til din primære træningsform. Løber du eksempelvis og laver intervaltræning, er det ikke nær den samme store kraft, der udvindes som ved styrketræning. I starten vil du være meget øm efter din træning, men det er noget, din krop hurtigt vænner sig til og med tiden vil du efter endt styrketræning ikke være øm.
  3. Variation i træningen. Styrketræning som supplement til træningen giver variation. Og variation er vigtigt. Samtidig er styrketræning godt for hele kroppen, led, knogler muskler og så videre. Kroppen har behov for forskelligt arbejde, og det kan du klare ved styrketræning

Styrketræning uden bentræning

Din styrketræning er meget mangelfuld uden bentræning. Lad os tage eksemplet med løberen, der løber ambitiøst 5 gange om ugen. Med et så stramt program mener du måske ikke, at der er plads til styrketræning og bentræning. Måske tænker du, at dine ben har brug for at restituere. Du skal dog være opmærksom på, at styrketræning uden bentræning ikke er styrketræning. Ved bentræning udskiller du så mange hormoner i kroppen, at det også betyder noget positivt for din overkrop. Du skal dog være opmærksom på, at det kan være hårdt at løbe dagen efter bentræning.

Restitution

Når man styrketræner, tager det 48-72 timer for musklerne at restituere. Det er dog forskelligt fra muskelgruppe til muskelgruppe, fra person til person, og afhængig af belastningen, du styrketræner med. Styrketræner du ved siden af dit løbetræning belaster du dog musklerne på forskellig vis. Det betyder, at selvom du er øm dagen efter, hvor du skal løbe 10 km, er det ikke nødvendigvis en dårlig idé, at du har styrketrænet meget tungt dagen inden.

Din kost er også afgørende. Se vores kostplan for større muskler her.