For mange kan det være en befrielse ikke at skulle tænke på at tage ned i et fitnesscenter. Det kan der være flere grunde til, men en af dem er helt sikkert pengene det koster at være medlem af et fitnesscenter. I stedet for kan du lave styrketræning hjemme uden udstyr. Det er nemt, praktisk og effektivt.

Kropsøvelser som styrketræning hjemme

Kropsøvelser vil være at foretrække når du skal lave styrketræning hjemme. Det skyldes simpelthen at du så kan lave din styrketræning helt uden nogen form for udstyr. Du skal med andre ord ikke ud at betale penge for diverse fitnessudstyr. Det kan godt være en dyr affære.

Kropsøvelser er samtidig øvelser hvor du styrketræner kroppen på en naturlig og funktionel måde. Du træner altså på en måde, hvor du kan få noget funktionelt ud af din træning. Det skyldes at bruger du din krop som belastning og de begrænsninger du nu også får ved kropsøvelser og styrketræning hjemme uden udstyr, er med til at ramme din krop på en naturlig måde.

Styrketræning hjemme kan nemt gå hen at blive ineffektivt, og det skal du sørge for at undgå. Styrketræning hjemme bliver hurtig en let omgang af 20 minutter. 20 minutter styrketræning hjemme er selvfølgelig 20 minutter bedre end ingen styrketræning overhovedet. Alt tæller.

5 øvelser til styrketræning hjemme

Her kan du se nogle af de 5 bedste øvelser til styrketræning hjemme hvis du ikke har noget udstyr. Du kan klikke på øvelserne (linkene) for at se en video af udførelsen af øvelserne. Når du laver styrketræning hjemme kan det være svært at finde på gode øvelser hvor du kan få modstand, men her har du altså 5 gode øvelser til styrketræning hjemme

1. Push ups

De gode gamle armbøjninger. Push ups er en øvelse du altid kan lave. Du kan variere øvelsen ved at ændre på positionen af dine hænder. Jo tættere dine hænder er på hinanden, desto mere rammer du tricepsmusklen og de fleste vil synes at øvelsen bliver hårdere. Jo bredere du holder, desto mere rammer du brystmusklen.

2. Pull ups

Pull ups er det samme som kropshævninger. Du hæver altså din egen krop op i armene. Også i pull ups kan du variere. Du kan holde med håndfladerne ud mod din krop. Så rammer du bicepsmusklen mere. Eller du kan holde meget bredt med håndfladerne pegende væk for din krop, så rammer du rygmusklen mere.

3. Singel leg squat (pistol)

Singel leg squat er en øvelse hvor du rammer store dele af kroppen. Med vægte siger man at squatøvelsen er en af de største øvelser man kan lave og en af de bedste i styrketræning, og det samme gør sig selvfølgelig gældende for styrketræning hjemme. Forskellen er her at du ballancerer på et ben for at øge belastningen.

4. Burpee

Burpee er en rigtig god øvelse for hele kroppen, og øvelsen er ideel hvis du laver styrketræning hjemme og ikke har noget udstyr. Du rammer rigtig mange muskelgrupper, og så er øvelsen rigtig hård.

5. Handstand press

Handstand press er endnu en super god øvelse til styrketræning hjemme. Du rammer store dele af kroppen. Især rammer du skuldermusklen og generelt den øverste del af overkroppen. Du kan lave øvelsen op ad en væg.

Styrketræning hjemme

Du har altså her fået 5 øvelser der faktisk får dig igennem hele din krop. Du har ramt:

  • Triceps
  • Bryst
  • Ryg
  • Biceps
  • Forlår
  • Baglår
  • Læg
  • Skulder
  • Mave
  • Lænd

Med andre ord, vil du ved at træne disse 5 styrketræningsøvelser kunne komme igennem hele din krop. Hvor mange sæt du tager i hver øvelse er op til dig selv.

Du kan få gode råd til at sammensætte dit eget styrketræningsprogram.

Læs også: Opbygning af træningsprogram til styrketræning.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”