styrketræning genopbyggerRaske ældre har glæde af styrketræning fordi det genopbygger deres muskel væv, siger Canadiske og Amerikanske forskere der har fundet bevis på dette på molekule niveau.

 

Dr. Mark Tarnopolsky, direktør for „the neuromuscular and neurometabolic clinic“ på McMaster University in Hamilton og Simon Melov fra „the Buck Institute for Age Research in Novato, Californien“., sammenlignede vævsprøver fra 25 raske ældere mænd og kvinder, der havde udført styrketræning i seks måneder med en gruppe på 26 yngre mennesker.

‘Undersøgelsen viser at det aldrig er for sendt at begynde træning og at du ikke behøver at tilbringe hele dit liv med at pumpe jern, for at opnå fordele“ sig Dr. Mark Tarnopolsky

 

Forskerne tog udgangspunkt i aldringsprocesen i den mitokondrielle funktion, der supplere energi til cellerne. Forsøget viser at en nedsat funktion her er involveret i det tab af muskelmasse og funktionsdygtighed der typisk ses hos ældre mennesker.

Forsøget viste at der et en sammenhæng i mellem styrketræning og genopbygning af aktivitet i dette område, hvilket betød at forsøgspersonerne opnåede niveauer der var på linie med yngre personer.

 

Inden forsøgsgruppen gik igang med træning var de 59% svagere, end de yngre testpersoner, men efter træningsforløbet var tallet på 38%.

 

Fire måneder efter forsøger, var de fleste af de ældre holdt op med at træne i fitnesscenter, men fortsatte med at træne derhjemme med elastikbånd. “De havde alligevel bibeholdt deres muskelmasse og styrke“ udtalte ” Tarnopolsky. “Hvilket viser, at det er aldrig for sendt at begynde med træning.“

 

Selvom aldersforsking udført på orme, bananfluer og mus har vist tilsvarende resultater, så var Melov alligevel overrasket over omfanget af resultater opnået med testgruppen.

“Det faktum at de opnåede så væsentlige forbedringer, viser blot værdien af træning, ikke blot for at forbedre det almene helbrede, men også effekten på bremsning af aldringsprocesen, er med til at give budskabet om at det aldrig er for sent at begynde at træne mere validitet.“

 

De yngre deltagere i forsøget var imellem 20 til 35 år, med en gennemsnitsalder på 26 år, mens alle i den ældre testgruppe var over 65 år, med en gennemsnitsalder på 70 år. Begge grupper var sammenlignlige med hensyn til kost og træning og ingen indtog medicin eller havde sygdomme der har en effekt på den mitokondrielle funktion.

 

Vægttræning blev udført to gange ugenligt af en times varighed, på standard træningsmaskiner og involverede 30 sammentrækninger af hver muskelgruppe. Vævsprøver blev udtaget fra lår musklen og styrketest var baseret på leg-extension.