squatStyrkeforholdet mellem agonister og antagonister er vigtigt
at have i baghovedet, når man styrketræner. Det ses tit på folk der kun har
trænet overkroppen foran og ikke ryggen, at de går meget foroverbøjet og deres kropsstatur
er forkert proportioneret. Dette er fordi de har stærke muskler foran og
“slappe” muskler i ryggen, hvilket kan være skadesfremkommende.

Agonist og antagonist
Agonist og antagonist er et begreb der bruges om arbejdende
og modarbejdende muskler. Hvis f.eks. biceps er den arbejdende muskel, kaldes
det agonisten. Det vil sige at triceps er den modarbejdende muskel og dermed
antagonisten. Disse modarbejdende muskler skal helst være lige stærke og det er
derfor vigtigt man både træner agonister og antagonister op.

H:Q ratio
Mange sportsudøvere døjer med et svagt baglår (hamstrings) i
forhold til forlåret (quadriceps). Styrkeforholdet mellem disse muskler er
beskrevet som H/Q ratio og rigtig mange mennesker har en for lav ratio, i form
af en svag hamstring. Dette kan der være en stor skadesrisiko ved, f.eks. i
fodbold under et hårdt spark fremad, da hamstring er noget svagere end
quadriceps og derfor muligvis ikke kan holde til yderstillinger og det er tit
derfor der forekommer fibersprængninger i baglåret. Studier viser også at
personer med et bedre styrkeforhold mellem quadriceps og hamstring, har
stærkere sener i knæet.

Hvad kan du selv gøre
Derfor er det meget vigtigt når du styrketræner, at fordele
øvelserne ligeligt mellem ryg og forkrop, eller lår og baglår, så du netop
undgår denne situation. I benene er det svært at undgå, fordi quadriceps er en
større og stærkere muskel end hamstring, men så længe begge muskelgrupper
trænes grundigt, burde problemet være minimalt og her har øvelsen squat vist
sig rigtig positiv. Faktisk har undersøgelser vist at rigtig tung squat, har
givet minimal og nærmest ingen forskel på de 2 muskelgrupper. Du kan evt. teste
dig selv i fitnesscenteret, hvor svag din hamstring er i forhold til quadriceps
og ellers gå i gang med squat. God fornøjelse.

Skrevet af stud.cand.scient. Jakob Kelberg 21/11 – 2011.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.