Stress slider på kroppen og mindsker samtidigt udbyttet af kostens næringsstoffer.

– Det betyder både mere sygdom – men også ringere træningsresultater. Læs her, hvordan stress påvirker kroppen, samt hvordan du med kost og motion kan forebygge og udbedre de skader en stresset hverdag kan påføre dig. Og alligevel komme nærmere på dine træningsmål, selvom du “stresser”.

Alle levende organismer er udstyret med medfødte stress-alarm-reaktioner, der sætter dem i stand til at klare sig effektivt i deres omgivelser. Under disse reaktioner vil kroppens ydeevne øges ud over det sædvanlige. Vi kan løbe meget hurtigere, end vi plejer, indtil faren er drevet over. Stress-alarm-reaktionerne er i sig selv ikke negative – snarere tværtimod. Er stressen kortvarig og efterfølges af afspænding (f.eks. “et lettelsens suk”) eller hvis der er balance mellem de krav, der stilles og det, man formår, vil stressen opleves som en ekstra energi og stimulering, der aftager igen, når opgaven er udført.

Problemerne omkring stress opstår, når denne bliver langvarig og ikke finder nogen udløsning. Eller hvis kravene overstiger ens evner. Den stresstilstand, der så opstår i kroppen, vil derfor heller ikke have mulighed for at blive udløst af en fysisk anstrengelse (som det er meningen fra naturens side). Tilstanden vil i stedet være vedvarende og derfor skadelig, og det kan påvirke resultaterne af de hårde anstrengelser i træningslokalet.

Stress kan være dårligt for din træning
Er stress en god slankekur? Både ja og nej. Mange mennesker oplever et vægttab, hvis de i en periode er meget stressede. Andre oplever en vægtøgning, hvis de pludselig får en mere stresset livsstil. Begge dele har sine helt naturlige årsager. Under stress øges koncentrationen af adrenalin og kortison, der aktiverer kroppens fedtforbrænding, så den bliver en anelse højere end normalt. Men det er ikke det eneste, der sker. Når kroppen er stresset, er hele det indre system hyperaktivt. Det øger bl.a. proteinnedbrydningen pga. den høje belastning, og fordi kroppen ikke har ro eller ressourcer til genopbygning.

Et vægttab vil derfor også bestå af en egentlig nedbrydning af kroppen og ikke kun af fedtvævet. Et sådant vægttab vil medføre et lavere stofskifte, når den stressede tilstand ophører pga. en mindre muskelmasse. Og dermed risiko for at man hurtigt tager de tabte kilo på igen – og mere. På grund af den øgede aktivitet og nedbrydning kan det derfor også være rigtig vanskeligt at få muskelvævet til at vokse, hvis man har en stresset hverdag. Har du svært ved at få musklerne til at tone mere frem, selvom du knokler med vægtene og spiser en proteinholdig kost, så kan lidt fred og ro måske være lige nøjagtig dét, du mangler for at fremme muskelvæksten.

Motion kan rette op på de skadelige virkninger
Motion modvirker og ophæver alarm-stress-reaktionerne. Den fysiske aktivitet giver os den udløsning for stressen, som er påtænkt fra naturens side, men som vores nuværende livsstil i reglen ikke kan give os. Ved udholdenhedsidræt, f.eks. løb, ses en på det nærmeste mediterende virkning. Den monotone regelmæssighed i løbet har en beroligende virkning, og man får tænkt en masse tanker igennem.

Appetitten og fordøjelsen påvirkes også positivt ved fysisk aktivitet, så den forringede næringstilstand kan ligeledes genoprettes via motionen. Pludseligt opstået overvægt eller vægttab er altså lettere at undgå, hvis stressen kombineres med fysisk aktivitet. Så find træningstøjet frem, og tag dig retten til at koble fra et øjeblik midt i al kaos. Det vil gavne både dig selv, dit helbred, dine omgivelser og din arbejdsevne.