Der findes dage, hvor du knapt nok orker at tænke på træning, og det kan selv med de bedste intentioner hurtigt ende med, at du i flere dage ikke får rørt dig eller set skyggen af et træningscenter. I stedet for at ende i en ond cirkel, kan du benytte dig af nogle strategier, således at du kan holde ved din træning – også når du ikke er i humøret..

1. Det ældgamle tilbyd og byt trick. Et gammelkendt købmandstrick. Idéen er at skilte med et tilbud, der frister folk til at komme ind i butikken. Når du først har dem på krogen, så tilbyd dem noget andet. Det samme trick kan bruges i træningssammenhæng. Hvis du en dag ikke lige er i humør til at træne, så giv dig selv lov til at træne lidt mindre end du havde

planlagt. Sig til dig selv: Det er okay, bare jeg kommer af sted. Og tag så til træning med den intention, at du ikke skal træne fuldt ud. Den virker hver gang. Selv om du har sat dig for, at du kun vil nå den halve træningsmængde, så ender du altid med at tage lidt mere, måske endda det hele. Det gælder altså bare om at komme af sted.

2. Afpresning. Måske ligger du inde med et meget lidt flatterende billede af dig selv i fotoalbummet. I stedet for at smide det ud, så gem det et sted, hvor du nemt kan komme til det f.eks. i din pung eller træningstaske. Når du så føler trang til at springe en træning over eller spise noget virkelig syndigt, så træk lige billedet frem og i løbet af ingen tid, er du klar til at træne!

3. Brug din partner som træningspartner. Ofte er vores bedre halvdel en rigtig velkvalificeret træningspartner. De kender vores mål og vores temperament. Ofte har din partner også en interesse i de fysiske og mentale fordele, der er ved netop din træning. Desuden er træning også en rigtig god måde at lave noget fælles på.

4. Prøv at ændre omgivelser. Prøv at tilsætte din sædvanlige træning lidt krydderi. Løb en tur i parken i stedet for på løbebåndet. Eller vælg en anden cykelrute, end den du plejer. Din styrketræning bliver også langt mere effektiv, hvis du varierer dine øvelser en gang hver 3. til 5. måned.

5. Træn lav intensitet. Det er okay ikke altid at give den fuld gas til træning. Der er ikke noget galt i at tage det stille og roligt en gang i mellem. Hvis du en dag er lidt mat, så tillad dig selv at tage det roligt og bare nyd, at du er kommet af sted.

6.Team up. De fleste træningscentre, klubber og idrætsforeninger tilbyder forskellige former for hold eller gruppetræning inden f.eks. aerobic, styrketræning, power-walking, cirkeltræning, løb eller cykling, hvor der er mulighed for at møde nye mennesker og motivere hinanden ved blot at være til stede og yde sit bedste. Mange synes, det er sjovere at træne i flok. De fleste er mere tilbøjelige til at overholde træningen, når der er nogen andre, der står og venter.

7. Visualiser. Når du bare har lyst til at springe træningen over, så husk på dit mål og forestil dig, hvordan du ser ud, og hvordan du har det, når du opnår det, du har sat dig for. Tænk på, hvor godt det føles, og hvor anderledes dit liv bliver. Uanset hvornår du har brug for en mental kick-start, så er visualisering et effektivt redskab til at holde dig på sporet.

8. Lav en liste over dit supportnetværk. Fortæl dine venner, familie og kolleger, hvor vigtig din træning er for dig. Tøv ikke med at bede dem om at støtte og hjælpe dig til at nå dine mål. De mennesker, som holder af dig, vil hellere end gerne hjælpe dig med at opnå det, som betyder noget for dig.

9. Lad musikken motivere dig. Fyld din mp3-afspilleren med alle de sange, som motiverer og giver dig energi. Sørg for, at dine ører er fyldt med musik, som du bare ikke kan lade være med at bevæge dig til. Du skal mindst have musik til 30-60 minutter, og læg dine absolut favoritter til sidst. Det vil både få tiden til at flyve af sted, og du vil blive ved til den bitre ende. 10Tænk worst case scenario. Stil dig selv følgende spørgsmål: Hvordan ville jeg have det, hvis jeg ikke træner? Og forestil dig det værste. Du må gerne smøre tykt på. Du vil sikkert føle dig deprimeret over, at du ikke kan tage dig sammen og bruge en masse unødvendig energi på at have dårlig samvittighed. Inden du ser dig om, har du taget en masse ærgerlige og uklædelige kilo på.