Antallet af alvorlige skisportsskader blev sidste vinter mere end fordoblet. Ifølge eksperter kan mange af ulykkerne imidlertid undgås med bedre træning af fysikken, flere skilektioner og øget agtpågivenhed.

I sæsonen 2009/2010 rejste 35 % flere danskere på skiferie end den foregående vinter. Samtidig blev antallet af alvorlige skiskader mere end fordoblet – fra 629 til 1.433. Det oplyser vicedirektør Jan Sander fra SOS International, der årligt håndterer 400.000 skader – heriblandt alle dem, der dækkes af det gule sygesikringsbevis. – Ikke færre end 100.000 helt nye skiløbere fik sidste år deres debut, men udviklingen er alligevel skræmmende. Væksten i svære skader viser, at der er behov for en bedre forebyggende indsats. Derfor medvirker SOS denne vinter i en kampagne, der skal lære danskerne at stå sikrere på ski. Blandt deltagerne er også Danmarks Skiforbund, og her er man ikke i tvivl om, hvordan antallet af ulykker nedbringes.

– Grundlæggende er det et spørgsmål om at tage sine forholdsregler og udvise agtpågivenhed, når man færdes på pisterne, siger administrationschef Kenneth Bøggild. Han henviser til pjecen Sikkerhed på ski og snowboard, som kan downloades fra forbundets hjemmeside, skiportal.dk. – Generelt er der et meget stort fokus på udstyr, og vi oplever et behov for en mere helhedsorienteret tilgang til sikkerhed. Statistikkerne taler deres tydelige sprog: De svære skader sker først og fremmest på underkroppen. Bindingerne skal indstilles korrekt og ikke for stramt. Man bør orientere sig, vise hensyn og køre efter forholdene. Det er i høj grad som med biltrafik: Vælg det rette spor, vær forsigtig ved overhalinger, respekter skiltningen, og undgå kørsel med alkohol i blodet.

Læge og fysioterapeut: Træn fysikken hjemmefra

Aleris Privathospitaler behandler hvert år hundredvis af danskere, som er kommet galt af sted på skiferien – dels ventelistepatienter fra de offentlige sygehuse, dels patienter med sundhedsforsikringer. Også her mærker man den opadgående tendens. – Det drejer sig primært om skader på knæets korsbånd og ledbånd, men også om ledskader på skuldre og tommelfingre, fortæller overlæge i ortopædkirurgi Johannes Yde. Ifølge ham kunne en stor del af skaderne undgås, hvis flere sørgede for at træne muskulaturen ordentligt hjemmefra. – Er benmuskulaturen nogenlunde veltrænet, opnår man øget stabilitet og udholdenhed, hvilket forebygger styrt. Samtidig er leddene mindre udsatte, når uheldet er ude. Hvis ikke muskulaturen er i orden, bør man blive hjemme.

Samme oplevelse har Aleris-kollegaen Preben Andersen, der bl.a. er fast fysioterapeut for ishockeyholdet Herning Blue Fox. Han anser den fysiske forberedelse hjemmefra for lige så vigtig som den tekniske træning, man får gennem skilektionerne. – I en periode på mindst tre måneder inden afrejsen bør man flere gange ugentligt træne kondition, øve sin balance på et vippebræt samt styrketræne ben, lår og knæ. Derudover opfordrer fysioterapeuten danskerne til at tage flere skilektioner og ikke være overmodige på pisterne. – For en dansker, der typisk står på ski 7 dage om året, er det vigtigt at have et realistisk billede af egen formåen.

Når skaden er sket

Ifølge Johannes Yde er det væsentligt med en sikker og klar diagnostik, hurtigst muligt efter skaden er sket. – Går der for længe, kan skaden blive forværret, og genoptræningen besværliggøres. Det er vigtigt at konsultere en speciallæge, som kan foretage en kvalificeret vurdering samt undersøgelser med røntgen, MR-scanner og kikkert.