Det vitamin-beslægtede stof carnitin, som findes i rødt kød, har vist at kunne forebygge ømme muskler i forbindelse med fysisk træning.

De fleste, som dyrker en eller anden form for sport, har prøvet at have ondt i musklerne efter en omgang træning. Nu har amerikanske forskere fra University of Connecticut påvist, at stoffet carnitin, som findes i rødt kød, kan mindske muskelømheden betragteligt. Ikke alene havde de sportsudøvere, som fik carnitin, betydeligt færre muskelsmerter efter træningen.

Kliniske målinger viste også, at der var lavere forekomst af de biokemiske markører, som nedbrudt muskelvæv normalt efterlader i blodet. Undersøgelsen, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Metabolism, tyder på, at daglig anvendelse af carnitin-tilskud kan mindske træningsrelateret muskelømhed og bidrage til hurtigere restitution.

Betydeligt mindre ømhed
Forskerne rekrutterede 18 midaldrende mænd og kvinder med et normalt aktivitets-niveau til undersøgelsen, som blev udført dobbelt-blindt og placebo-kontrolleret med overkrydsning. I 24 dage fik deltagerne enten carnitin-tilskud (2 gram dagligt) eller snydepiller. Herefter holdt de en uges pause, hvorefter de byttede behandling i de næste tre uger. Efter såvel første som anden behandlingsrunde skulle forsøgsdeltagerne udføre benøvelser med vægtbelastning.

De deltagere, som havde fået carnitin, havde betydeligt mindre muskelømhed umiddelbart efter træningen samt henholdsvis 24 og 48 timer senere, sammenlignet med dem, der havde fået snydepiller. Endvidere viste blodmålinger fra de carnitin-behandlede personer, at de havde færre biokemiske tegn på muskelskader.

Carnitin er i forvejen kendt for sin rolle i forbindelse med energiomsætningen i cellerne. Stoffet bidrager ved at transportere langkædede fedtsyrer fra blodet ind i mitokondrierne, som er cellernes ”forbrændingskamre”. En del anvender af samme grund stoffet i forbindelse med træning for at øge deres fedtforbrænding.

Kilde: Metabolism – Clinical and Experimental, sider 1190-1199
“l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects biochemical markers of recovery from physical exertion in middle-aged men and women”
Authors: J-Y. Ho, W.J. Kraemer, J.S. Volek, Maren S. Fragala, G.A. Thomas, C. Dunn-Lewis, M. Coday, K. Hakkinen, C.M. Maresh

Carnitin (eller l-carnitin) findes i rødt kød som lammekød og oksekød. Selvom det er et vitaminbeslægtet næringsstof, er der ikke nogen anbefaling for dagligt indtag.
Hvis du ikke er den store kødspiser kan du evt. prøve Kosttilskuddet Bio-Carnitin det indeholder 250 mg l-carnitin i hårde gelatinekapsler. Det kan med fordel anvendes, hvis du dyrker regelmæssig motion og ønsker at bidrage til omsætningen af fedtsyrer i cellerne.