De seneste år har tilgangen til yogatræning været stigende.

Og med fortsat større fokus på kombinationen af den fysiske og mentale balance og wellness.

Det forventes at flere vil kaste sig over moderne versioner af den 4.000 år gamle disciplin fra Østen.

 

Power Yoga, Aerobic Yoga, Flowing Yoga og flere andre variationer af yoga har bidraget til, at den oprindelige meditative side af yoga med ældgamle teknikker er blevet nedprioriteret til fordel for den mere fysiske side af yoga ved træningen i dag.

 

I USA advarer flere fysiologer og idrætslæger nu om, at de gennem de seneste år er begyndt at registrere flere skader, som kan tilskrives yogatræningen, rapporterer New York Times Syndicate.

“Vi konstaterer ofte, at udøvere træner for aggressivt og presser sig selv for meget i yderstillingerne”, siger Marissa McCroskey, der er certificeret yoga instruktør i Denver.

Mens nogle idrætslæger mener, at instruktion og træning ofte kan være mangelfuld.

De fleste skader konstateres i den nederste del af ryggen, i knæet og hasesenen.

“Hvis man strækker en muskel for meget, bliver den svagere, og risikoen for en forstrækning øges”, siger direktør for Women`s Sports Medicine i USA, Deborah Saint-Phard og anbefaler. Hun anbefaler at balancere styrketræning med fleksibilitetstræning, som er et grundlæggende element i yoga filosofien.

Saint-Phard anbefaler, at undgå fysisk krævende træning som eksempelvis løb eller vægttræning efter yoga træning.