Hvis man ønsker at blive stærk, så er stærke hænder et alfa og omega. Hænders vigtigste funktion er at holde fast i ting. I fitness øje med, ofte vægte, ringe, stænger og lign. Hvis dine hænder er svage, så kan du ikke putte et ordentligt stress på resten af din krop.

Nogle har “løst” problemet ved at opfinde noget der hedder “lifting straps” eller løfte bind om man vil. Deres funktion er at binde hænderne fast til vægten, stangen eller hvad end det måtte være. På den måde er hændernes “styrke” forstærket og du kan løfte tungere vægte og putte det nødvendige stress på resten af kroppen.

Desværre er denne løsning langt fra optimal. Ved denne løsning forhindre man i at træne “det svage led” som i dette tilfælde ville være hænderne. Det svage led vil altid være det svageste led, og vil derfor altid komme tilbage og sparke dig bagi. Du bliver derfor nødt til at træne dine hænder og underarme ligeså vel som enhver anden muskel. Støtte udstyr er aldrig løsningen.

Nogle mennesker vælger så en løsning midt imellem. De træner uden støtte udstyr til hænderne til langt det meste af deres træning. Kun ved de aller tungeste løft bruger de så løfte bind/straps. På den måde får de det bedste af begge verdener.

Jeg vil dog anbefale aldrig at bruge straps. Lær hellere at træn dine hænder ordentligt, frem for at blive afhængig af unødvendigt udstyr.

“NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.”