Squat-teknik der virker er en artikel, der kommer ind på de helt basale teknikker inden for squat. Har du læst denne artikel, kan du ikke længere være i tvivl om, hvad rigtig squat-teknik er. Squat er formentlig den bedste øvelse, du kan lave når du styrketræner eller dyrker bodybuilding, men mange udfører øvelsen helt forkert.

Squat-teknik der fejler

Rigtig mange udfører sqaut forkert. Der er simpelthen så mange, der har en helt forkert squat-teknik, og det er ærgerligt at se. Verdens bedste øvelse er squat, men samtidig kan squat være verdens værste øvelse. Har du forkert squat-teknik, kan det gå meget galt.

Mange styrketrænere og bodybuildere tænker, at de har en god teknik i squat, men det er faktisk de færreste, der kan prale af det. Det er ikke altid sjovt at blive rettet på, men det er kun for dit eget bedste. Budskabet er klart: Brug noget tid på at læse dig til ordentlig squat-teknik.

Basal squat-teknik

Squat-teknik er så simpel, og alligevel fejler så mange. Nedenfor er nogle punkter. Kan du sætte flueben i dem alle, udfører du formentlig korrekt squat-teknik. Men det er ikke alt. Få en træningskammerat til at sætte flueben. Find en ven, der er meget kritisk, så skal du nok få noget ordentlig feedback på din squat-teknik.

  1. Gå ikke for langt væk fra squat-stativet. Du laver på ingen måde din øvelse bedre af at stå 1 meter fra selve stativet.
  2. Placering af stangen er op til dig selv. Der findes forskellige måder at placere stangen i squat og intet er forkert.
  3. 20 cm mellem hælene og 30 cm mellem tæerne. Dine fødder skal altså pege udad. Når du går ned i knæ i squat, er det mere naturligt for knæleddet, hvis fødderne peger udad.
  4. Øv dig i at løfte forfoden sådan, at al vægten er placeret på hælen. For at have korrekt squat-teknik skal du presse med hælene og på ingen måder tæerne.
  5. Presser du med hælene, vil du samtidig ikke få knæene udover tæerne, hvilket er lig med korrekt squat-teknik.
  6. Kig lige frem. Du skal hverken kigge op i loftet eller ned i jorden.
  7. Tænk, at du skal sparke jorden væk under dig. Det får dig til at have den korrekte presseteknik i squat-øvelsen.
  8. Hold ryggen naturligt ret.

Korrekt squat-teknik og du rykker fra de andre

Har du en korrekt squat-teknik, kan du hurtigt rykke fra dine træningskammerater. Pas på, det går stærkt. Er du god i squat-øvelsen, er du med garanti også god i andre øvelser.

NB: Denne artikel er oprindeligt skrevet til nettraening.dk, og Fitnews kan derfor ikke garantere indholdets kvalitet. Søg evt. efter andre artikler om emnet her på siden.