Af Sharon Liao, shape.com

Mange spiser mere når de er presset, men der er simple måder at kvitte stress-relateret spisning på.

At et skænderi eller en deadline på jobbet kan gøre at hånden kommer i kagedåsen lidt for mange gange, er ikke nogen overraskelse. Men nu har forskning vist at selv mindre, måske ligegyldige ting som at man har glemt hvor ens nøgle ligger, kan gøre at man indtager mere usundt mad. Det er Britain’s University i Leeds der har undersøgt 422 personers madvaner.

Kvinderne specielt
Det viste sig at specielt kvinderne havde tendens til at indtage mindre mængde grøntsager og støre mængde usund snacks, hvis de som før omtalt, havnede i disse små stress-situationer.
Kroppen producerer hormonet cortisol der tænder vores lyst til mad med højt kalorieindhold. Første råd kommer fra Daryl O’Conor der er Ph.D. Ved universitetet i Leeds: næste gang du, i små-stressede situationer, får lyst til kalorieholdig mad skal du erstatte dette med f.eks. gulerod eller måske humus. Det vil give din den energi du har brug for, med langt færre kalorier.

Er der larm?
På Pennsylvania State University i USA udsatte man 34 kvinder for en test I et rum fyldt med larm. Kvinderne havde adgang til madvarer og det viste sig at kvinder der ikke kunne lukke af for larmen indtog dobbelt så mange kalorier som de der kunne lukke støjen ude. Rådet fra forskergruppen er enten at undgå støjfyldte rum der kan tænde lidt stress, eller at have en MP3-spiller med afdæmpende musik med, så frustrationen over larmen udebliver.

Er du på diet?
Mange på diet holder skarpt øje med hvad de spiser, men undersøgelser har vist at det fører til at man sørger trøst i det ”forbudte” mad – især når man kommer under lidt pres. Rådet er at tage det roligt og f.eks. ”nøjes” med at skære 10 procent af det kalorieforbrug og tænk på hvor store portioner du tager.

Forventninger
Gravide kan ofte blive forholdsvis hurtige trætte og undersøgelser publiceret i Journal of the Dietetic Association konkluderede at bekymrede kommende mødre har tendens til at spise mere fedt- og kalorieholdigt mad. Igen er rådet at indtage frugt og naturligvis finde årsag til bekymringerne.

Kilde: shape.com

Relaterede links.