Ny forskning fra New Zealand viser, at solbær har en positiv indvirkning på musklerne i forbindelse med træning.

Solbær øger nemlig blodcirkulationen med op til 40 procent, og med en god portion af de sorte superbær inden træning minimeres risikoen for muskelskader og -betændelse.

Siden middelalderen, hvor solbær blev brugt som medicinplante, har de små sorte bær været kendt som sunde C-vitaminbomber med positive indvirkninger på den menneskelige krop. Men nu har newzealandske forskere foretaget en række videnskabelige undersøgelser, som klart beviser, at solbær også kan noget helt særligt, når det gælder muskelpræstationer.

Reducerer muskelstivhed
I det newzealandske forskningsprojekt har man blandt andet testet blodcirkulationen i musklerne omkring skuldre og overarme hos tyve forsøgspersoner, mens de skrev på maskine. Inden da havde halvdelen af testpersonerne fået en tablet med solbær, mens de resterende ti havde fået snydemedicin.

Resultaterne viser, at de ti forsøgspersoner, som fik solbær, havde en øget blodgennemtrængning på 40 procent sammenlignet med de ti øvrige. Mere blod til musklerne minimerer ophobningen af mælkesyre, som for eksempel kan forårsage muskelkramper og -stivhed. Det betyder samtidig, at risikoen for skader og betændelse bliver reduceret, fordi musklerne får den ilt, der skal til, for at klare sig igennem træningen.

Booster immunsystemet
Foruden at reducere ophobningen af mælkesyre i musklerne, giver solbær også kroppens immunforsvar et velfortjent pift. Solbær har et højt indhold af de sundhedsfremmende stoffer, polyphenoler, der beskytter solbærrene og giver dem deres karakteristiske sorte farve.
“Præcis som polyphenolerne er bærrenes forsvar mod skadelige mikroorganismer, kan de også hjælpe mennesker med at holde sygdomme på afstand. Laboratorieforsøg i cellekulturer indikerer for eksempel, at solbær virker forebyggende på hjertekarsygdomme, visse kræft- og øjensygdomme samt Alzheimers,” fortæller seniorforsker Hanne Lindhard Pedersen fra Institut for Haveproduktion ved Aarhus Universitet.

Fakta om undersøgelsen
De newzealandske forskere udvalgte tyve personer, som alle var i almindelig form.

10 testpersoner fik en tablet med det, der svarer til to skefulde solbær. De resterede ti fik placebo (snydemedicin).

Alle tyve testpersoner skrev intensivt på skrivemaskine, og målingerne blev foretaget i musklerne omkring skuldre og overarme.

Blodcirkulationen hos de ti testpersonerne, som havde fået solbær, var 40 procent større end hos testpersonerne, som havde fået placebo.

Under skrivearbejdet oplevede testpersonerne med indtag af solbær ikke så meget muskelstivhed som de øvrige.

Efter arbejdets udførelse var der ingen forskel, og det er således under muskeltræning at solbær gør en forskel.

Solbær får blodkarrene til at udvide sig, hvilket øger den perifere blodgennemstrømning og reducerer muskeltræthed.

De newzealandske forskere udvalgte tyve personer, som alle var i almindelig form.

10 testpersoner fik en tablet med det, der svarer til to skefulde solbær. De resterede ti fik placebo (snydemedicin).

Alle tyve testpersoner skrev intensivt på skrivemaskine, og målingerne blev foretaget i musklerne omkring skuldre og overarme.

Blodcirkulationen hos de ti testpersonerne, som havde fået solbær, var 40 procent større end hos testpersonerne, som havde fået placebo.

Under skrivearbejdet oplevede testpersonerne med indtag af solbær ikke så meget muskelstivhed som de øvrige.

Efter arbejdets udførelse var der ingen forskel, og det er således under muskeltræning at solbær gør en forskel.

Solbær får blodkarrene til at udvide sig, hvilket øger den perifere blodgennemstrømning og reducerer muskeltræthed.

Solbær reducerer ophobningen af mælkesyre i musklerne. Det betyder mindre risiko for muskelstivhed, -kramper og -betændelse.