nødderNødder er næringsrige og er blandt andet fyldt med vitaminer, mineraler og har et højt indhold af fedt – det sunde fedt. Der findes mange forskellige slags nødder og deres næringsindhold varierer alt efter type, men fælles for disse fødevare er at de blandt andet er med til at give os en smuk hud, styrke immunforsvaret og i det hele taget er essentielle for vores sundhed.

I et nyt studie har man kigget nærmere på hvilke fordele der er ved at spise nødder. En gruppe forskere fra Dana-Farber Cancer Institute, the Harvard School of Public Health, og Brigham og Womens Hospital, har i samarbejde analyseret data fra over 120.000 mennesker, hvilket man har indsamlet igennem 30 år. Dette har åbnet op for ny viden omkring disse fødevarer – en af fordelene ved at spise en håndfuld nødder om dagen, er at man nedsætter risikoen for dødsfald forårsaget af hjertekarsygdomme, med op til 29%, og hvor risikoen for døden som følge af kræft blev nedsat med 11%.

Kigger man mere specifikt på de forskellige typer af nødder, så fandt man at der ikke var en signifikant forskel på om man spiste nødder som voksede på træer, såsom cashew, eller nødder som vokser ved jorden, såsom peanuts, når det kommer til nedsættelsen af risikoen for dødsfald.

Nødder har mange gavnlige effekter for vores helbred og sundhed, hvilket blandt andet indebærer at dem som spiser nødder dagligt har en generel lavere risiko for at udvikle diverse livsstilssygdomme, og at indtagelsen har en nedsættende indvirkning på kolesteroltallet, mængden af kropsfedt, insulinresistens etc. Dette nye studies udvundne viden, bygger på datagennemgang fra to sundhedsstudier som er forløbet gennem en længere årrække, hvor der sammenlagt har deltaget ca. 111.000 kvinder. Den overordnede tendens som viste sig og som dermed blev det man konkluderede ud fra studiet, var at desto flere nødder man spiste dagligt, desto mindre var chancerne for at man døde i de efterfølgende 30 år, som betegnes for den opfølgende periode i forhold til de deltagere som deltog.

Til underbygning af dette, lød nogle af de konkrete resultater på at hvis man kun spiste nødder mindre end en gang om ugen, så nedsatte man risikoen for dødsfald med 7%, spiste man en gang om ugen var nedsættelsen på 11%, 2-4 gange om ugen 13%, 5-6 gange om ugen gav en 15% reduktion, og 7 gange om ugen – altså dagligt – da ville reduktionen komme helt op på 20%. Forskerne fra studiet tilføjer at disse resultater bør anvendes og anses som værende en god kilde og supplement til at nødder er essentielle for sundheden og en nedsættelse af risikoen for at pådrage sig alle former for helbredskomplikationer, men derimod forlænge sin levetid.

Af Nanna Aagaard Larsen