Tænk sundt tænk farver. Både indholdet af pigment og vitaminer intensiveres jo tættere frugten eller grøntsagen er på at være moden. Jo dybere bliver kirsebærret, jordbærret eller hindbærrets farve. Lav madplanen multifarvet.

Jo flere røde, grønne, gule, orange og blålilla ingredienser du kommer på din tallerken, i skålen eller picnickurven – desto flere vitaminer og naturlige pigmenter får du.

Det er vigtigt at spise grøntsager, der er tillavet på forskellig vis. Lycopenet i tomaten optages bedst i kroppen i bearbejdet form – dvs. når tomaten er opvarmet til tomatsovs eller forarbejdet til tomatketchup. Til gengæld får du flere C-vitaminer, når du spiser rå tomater. Derfor er det godt at veksle imellem råt og tilberedt. Og så er kost i mange farver nemt at handle ind hos grønthandleren. Det sunde valg springer naturligt i øjnene grundet farveintensiteten.

Pigment Power
Frugt og grønts potente fytokemiske farvestoffer beskytter kroppens eget forsvar, og styrker dit helbred i samspil med vitaminer og mineraler. I USA er ”Pigment Power” blevet et begreb indenfor ernæringsverdnen. Ernæringsforsker James Joseph og professor Dan Nadeau peger på, at farverig mad bærer på et væld af sunde antioxidanter, som gør farvestrålende mad til en særlig kilde til sundhed, energi og velvære.
Blåbærrets dybblå pigment gør det f.eks. til en kraftfuld antioxidant, mener James Joseph, fra Human Nutrition Research Center i Boston, der har speciale i kostens betydning for aldringsprocessen. Andre farverige fødevarer med positiv effekt er bl.a. blommer, jordbær, solbær, kirsebær og majs. Pigment Power anbefaler kostbevidste at spise fra alle fire farvegrupper hver dag. Megen farvepigment beskytter ifølge de to amerikanske forskere vores celler mod de frie radikaler. Det naturlige farvestof neutraliserer dem simpelthen. Gennem forskellige forsøg har de blotlagt den gavnlige effekt af en lang række grøntsager og frugter. Gul majs gavner ligesom spinat synet. Appelsin styrker immunforsvaret, og den dybrøde farve i kirsebær afhjælper – ifølge James Joseph og Dan Nadeau – betændelsestilstande ti gange bedre end én aspirin.