Hvis du føler, at din krop ser ældre ud end den alder du har, så fortvivl ikke. Det er måske blot på tide at få opdateret dine mad- og søvnvaner.

Du kan nemlig komme til at se yngre ud end du rent faktisk er, hvis du behandler du din krop rigtigt.

I teorien er størstedelen af vores krop kun 7-10 år gammel. De milliarder af celler, som kroppen består af, udskiftes nemlig hele tiden. Nogle celler udskiftes hvert minut, nogle hver time og andre igen hver måned. De ældste celler vi har, f.eks. cellerne i vores knogler, udskiftes hver 10. år. Når nu cellerne i vores krop regenereres løbende, kan man undres over, hvorfor vores krop kommer til at se ældre ud i takt med, at vi bliver ældre. Når nu at cellerne aldrig bliver mere end højst 10 år gamle, så burde vi se unge og smukke ud hele livet. Og hvem drømmer ikke om at have en hud, der er blød som et 10 års barn?
Desværre går der nok lang tid, før forskningen har fundet det endelige svar på, hvordan vi kan holde os evigt unge. Indtil da må vi acceptere, at vores krop naturligt vil blive ældre, eftersom vi bliver dårligere til at om- sætte næringsstofferne i kroppen. Og dårligere til at udnytte de næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som vi får gennem kosten, jo ældre vi bliver.

Drømmen om den evige ungdom er måske heller ikke så attraktiv, når alt kommer til alt. Men et ungt og friskt udseende er alligevel både ønskeligt og tænkeligt for de fleste af os. Der er da også en tydelig forskel på at have tørt og livløst hår, negle som flækker, tør, grålig og måske uren hud og rynker, som alt sammen får os til at se ældre og mere trætte ud, og på at have et skinnende og sundt hår, stærke negle og en blød gylden hud, som får os til at se unge og friske ud.
Og det gode er, at der er meget, vi selv kan gøre for at holde vores udseende ungt og smukt.

Collagen
Collagen et det stof, som holder sammen på kroppen og kan sammenlignes med en slags lim. Al vores bindevæv består af collagen, både vores hud, knoglevæv og brusk. I takt med at vi bliver ældre, falder collagenindholdet i huden, og den mister derved sin spændstighed. Når hudens kollagen bliver beskadiget, danner vi rynker. De små rynker omkring øjnene er altså et tegn på, at huden er blevet beskadiget af sol, forkert mad, manglende væske og for lidt søvn.
I kampen mod rynkerne er et tilskud af naturlige flavonoider en god hjælp. Et af flavonoidernes vigtigste opgave er at beskytte collagen og kan hjælpe med at genopbygge nedbrudt collagen. Flavonoider og C-vitamin arbejder tæt sammen, så et tilskud af dette vil også være fordelagtigt. Husk også den rigtige afrensning af huden hver aften samt brug af god dag-, nat- og øjencreme. En fugtmaske ca. 1 gang om ugen vil ligeledes hjælpe med at holde huden frisk.

Skønhedssøvn
Dette ord har sin ret, for vi kan faktisk sove os smukke. Når vi sover om natten, udskiller vi hormonet melantonin, som virker som et reguleringshormon. Melantonin er med til at sænke temperatur og kropsfuntioner om natten, og er dermed også med til at sænke aldringsprocessen i vores celler og organer. Effekten fra melantonin optræder dog kun, når vi ikke har indtaget nikotin, alkohol og et stort måltid inden sengetid. 8 timers skønhedssøvn hver nat er effektivt i kampen mod rynkerne og kroppens nedbrydning.

Omega 3-6-9
Generelt er det vigtigt, at du får nok af de essentielle fedtsyrer, som findes i fede fisk eller fiske- olier, avocado, nødder og mandler samt vegetabilske olier. Mangel på de essentielle fedtsyrer viser sig ofte i tørhed i huden og i dine led. Tør og hård hud, som let sprækker, specielt på hælene samt tørre negle, som let knækker, er et tegn på, at du ikke får nok fedtsyrer. Også uren hud, eksem og hårtab er et tegn på fedtsyremangel i kroppen. Hvis du ikke er god til at spise de madvarer, som indeholder fedtsyrerne, bør du tage et tilskud i form af olier, f.eks. Udos Choice eller Oil of Life.

Motion og frisk luft
En af de største gaver, du kan give dig selv og dit udseende, er, at du dagligt kommer ud i den friske luft. 30 til 60 minutters rask gåtur eller løbetur hver dag vil gavne både din hud og din krop. Derudover bør du lave styrketræning 2-3 gange om ugen for at opbygge og vedligeholde din muskelmasse. Styrketræning strammer hud og muskler op og giver dig en bedre kropsholdning. Fra du er 25 år, vil din muskelmasse naturligt blive formindsket, jo ældre du bliver. Det er derfor vigtigt, at du hele livet igennem træner for at holde din muskelmasse ved lige.

GLA
GLA er ligeledes en essentiel fedtsyre, som blandt andet hjælper til at holde huden glat og elastisk. GLA virker som en indvendig creme, der gør huden blød. GLA modvirker inflammationer og bliver også med succes brugt mod hudproblemer som eksem og psoriasis. GLA udvindes oftest fra planten Hjulkrone (Borago officinalis), som er den bedste kilde til GLA. Vi producerer naturligt GLA i kroppen, men produktionen svækkes bl.a. af tobaksrygning, alkohol, medicin og mættet fedt. GLA kan købes som et kosttilskud.

Kobber
Elasticiteten i dit væv er også forbundet med kobber. Når muskel- og hud- væv begynder at hænge slapt, er det et tegn på kobbermangel. Hængende øjenlåg, slap hud i ansigtet, på kinderne og dobbelthager kan ofte rettes op ved hjælp af tilskud af kobber. Det samme gælder, hvis du har tørt hår, som spalter i enderne. Skavanker som åreknuder er ofte også et tegn på kobber- mangel. Når årevæggenes kollagenstruktur mister deres elasticitet, stivner de, og dette er, hvad vi betegner som åreknuder. De hårde åreknuder kan blødes op igen og genvinde deres elasticitet ved indtagelse af kobber. Gode kilder til kobber er lever og anden indmad. Husk dog altid at købe økologisk lever, da leveren er et udrensningsorgan og derfor indeholder de affaldsstoffer, som dyret indtager.

Selen
Hvis du er ivrig soldyrker, bør du sørge for at få et tilskud af selen. Selen, som er et livsvigtigt mineral og en meget kraftig antioxidant, udgør et meget kraftigt celleforsvar og beskytter sammen med vitamin E mod frie radikalers celleødelæggelse. En af selens vigtigste roller er at reparere beskadiget DNA. Denne funktion er specielt vigtig for ivrige soldyrkere, som risikerer skader på huden og i værste fald hudkræft. Symptomer på selenmangel er bl.a. de brune leverpletter (alderdomspletter) på huden. De brune pletter er skader, der opstår, når frie radikaler angriber cellerne. Angrebene sker først på dine indre organer, som hjerte, hjerne og lever og viser sig senere som de såkaldte leverpletter på huden. Gode kilder til selen er fisk og skaldyr. Selen kan også indtages som kosttilskud.