Det er ikke kun din krop, som sætter pris på sund mad med masser af vitaminer og proteiner. Med den rette kost kan du spise dig til smukt og sundt hår samtidig med at du øger hårets styrke.

 
Få sundere hår med de rigtige vitaminer!

A vitamin er vigtig for at hovedbunden ikke tørrer ud og er med til mindske skæl i din hovedbund. Her skal du spise madvarer som græskar, gulerødder og søde kartofler.

B vitamin hjælper ligeledes til at styrke håret, så spis fuldkornsprodukter og mælkeprodukter. Mangel på B vitamin kan desuden medføre en fedtet hovedbund.

C vitamin hjælper håret med at producere collagen, som giver håret styrke og forhindrer håret i at knække. Spis madvarer som blåbær, brombær, appelsiner og broccoli for at få godt med C-vitamin.

E vitamin er noget din hovedbund vil elske, fordi E vitamin indeholder antioxidanter som fremmer blodcirkulationen i din hovedbund. Forkæl derfor dig selv med en god olier som hvedekim- eller solsikke olie.


Ønsker du smukt og glansfuldt hår?
Du kan tilføre glans til dit hår ved at spise masser af zink, som styrker dit hår. Mangel på zink vil få dit hår til at synes tørt, trist og ødelagt. Fødevarer som spinat, æg, hvedekim, kød og østers, indeholder alle masser af zink. Sidst nævnte er klart den madvare med det højeste zink indhold per gram.

Fede madvarer med masser af sunde olier og omaga-3 er gode til at tilføre glans til dit hår. Her er det en ide at spise fed fisk som laks, sild og sardiner.

Sæt en stopper for spaltede spidser!
Proteiner er en fantastisk ting. I stedet for at købe dig fattig i forskellige proteinkurer ved din frisør, kan du med de rette madvarer give dit hår de proteiner det har brug for. Håret består af lange proteinfibre, som let kan blive beskadiget. Det kræver ikke mere end, at du vasker håret lidt for ofte eller bruger føntørre, glatte- eller krøllejern til at styling, før du skader dit hår. For at få sundere hår kan du gøre dig selv og dit hår den tjeneste, at spise madvarer med højt proteinindhold. Her anbefales avokado, bønner, linser, tun, kylling, parmesan, hørfrø og dadler.

Drik masser af vand og skær ned på alkohol!
Når du drikker alkohol, dehydrerer du din krop, og dette går ligeledes ud over dit hår, som vil se tyndt og trist ud. Skær derfor ned på alkoholen, hvis du synes dit hår er umedgørligt og slidt.