spis dig smukDyre cremer, dampbade, omhyggelig afrensning af huden er både meget lækkert og rigtig godt, hvis du vil sikre dig en smuk og fejlfri hud. Men det er kun en del af vejen. Skønhed kommer nemlig indefra, og har meget at gøre med den mad, du putter i munden.

Naturen bugner af skønhedsmidler, så alt, hvad du skal gøre, er at sætte tænderne i dem eller nyde godt af deres velgørende egenskaber i diverse hudplejeprodukter. Kosmetikbranchen har nemlig fundet ud af, at nogle af de mest effektive ingredienser rent faktisk hænger på træerne. Men hvad er det helt præcis, der er godt at putte i munden, hvis du vil forkæle dig selv og din hud? Her får du en række gode råd til, hvordan du spiser og smører dig til en strålende smuk hud.

Vitamin A
Noget af det bedste du kan give din hud er betacaroten. Det er en form for A-vitamin, og det er en antioxidant, der giver huden et ekstra værn mod solens skadelige stråler. Vitamin A er essentielt for synet, vækst, sund og ung hud og dit immunsystem. Betacaroten finder du blandt andet i mørkegule, orange og røde fødevarer som gulerødder, søde kartofler, rød og gul peber, spinat, mango og abrikos.

Vitamin B
Vitamin B er også essentielt for huden. Hvis du ikke får nok B-vitamin, er du mere følsom overfor hudproblemer såsom hudbetændelser, sprukne læber eller tør hud, der skaller. Desuden findes der en lang række vitaminer, der arbejder sammen med vitamin B for at holde huden sund. Du finder B-vitamin i mange forskellige fødevarer f.eks. skummetmælk, ost, yoghurt, diverse fiberrige morgenmadsprodukter, bananer, kikærter, havre, jordnødder, kyllingebryst, champignon, solsikkekerner, sorte bønner, linser og asparges.

Vitamin C
C-vitamin har stort set samme funktion udvortes som indvortes. Vitamin C er en antioxidant, der hjælper med at producere og beskytte hudens collagen, der er det stof, som holder sammen på cellerne, giver huden støtte og struktur, og hjælper den med at regenerere ved sår og rifter. C-vitamin skal også være til stede, for at huden kan danne collagen, og er også nødvendig for hurtig heling af sår, samt for at undgå arvæv. Nogle af de rigtig gode kilder til C-vitamin, udover appelsin, citron, lime og andre citrusfrugter, er broccoli, rosenkål, grøn peber, jordbær og kiwi.

Vitamin E
E-vitamin beskytter livsvigtige fedtsyrer og opfanger de frie radikaler og ødelægger dem, inden de når at gøre skade. E-vitamin forhindrer iltning af A-vitamin. En creme indeholdende nærende og blødgørende planteolier vil harskne, hvis der ikke tilsættes antioxydanter. E-vitamin er meget nærende, blødgørende og fugtgivende for huden. Hudens elasticitet og spændstighed forbedres. De bedste kilder til E-vitamin er planteolier, hvedekim, fuldkorn, broccoli, rosenkål og nødder.

Essentielle fedtsyrer
Noget andet, som huden har rigtig godt af, er masser af omega-3 fedtsyrer. Omega-3 hjælper med at få næringsstofferne ud til cellerne og fungerer som en systematisk betændelseshæmmer. Betændelse får cellernes porer til at stoppe til, og det kan føre til acne, der på længere sigt også kan betyde rynker. Omega-3 beskytter også hud, der har været udsat for ultraviolet stråling og begrænser de betændelsestilstande, som er forårsaget af ultraviolet stråling.

Omega-3 fedtsyrer findes i fede fisk f.eks. laks og makrel, i valnødder, mandler, hasselnødder, tofu, hørfrøolie, raps- og olivenolie. Olien i avokado og nødder f.eks. mandler indeholder desuden mineraler, protein og forskellige vitaminer såsom A og E, der nærer og blødgør huden og vedligeholder dens spændstighed. Hvis du undgår fedtstoffer for at holde taljen slank og numsen blæver-fri, så kan det godt være, at dit ansigt betaler prisen. Mange unge kvinder har tør hud, der skaller og flager, fordi de ikke spiser nok fedtstoffer.

Hvis du får mindre end 20 gram fedt om dagen (ca. 2 spiseskefulde olie) er din hud nemlig ikke i stand til at smøre sig selv. Ikke nok med, at din hud ser tør og trist ud netop nu, fordi du undgår fedtstoffer – det kan faktisk også give rynker på sigt. Uden fedt kan din krop heller ikke optage de gavnlige A(nti-age)-vitaminer. Og dem har din hud brug for til at forebygge aldring. Derfor: Smid endelig nogle avocadoer og nødder i salaten og kom lidt olivenolie ovenpå – det skader ikke!