spirulinaHvis du er typen, som ønsker ekstra energi i hverdagen og stiller krav om, at energien er fra en naturlig og nærende kilde?

Så kan spirulina være noget for dig. Spirulina er så naturligt som luft og vand, og indeholder alle de vitaminer og proteiner, som gør dig sprød og sprudlende.

Spirulina er en blågrøn alge, der er spækket med proteiner, som endda er vegetabilske. Faktisk har spirulina et proteinindhold på hele 60%, og dermed er der mere protein i algen, end der er i fisk og kød. Og den bedste nyhed er, at du ikke får det fedt, som er i det meste kød, når du får proteiner ved hjælp af spirulina. Dermed er algen velegnet til vegetarer, som har behov for protein. Og det er velegnet til dig, som ønsker at tabe dig et par kilo, idet den er fattig på kalorier. Endvidere er algen rig på talrige essentielle vitaminer, og indholdet af beta cartoten i spirulina er således 10 gange så højt, som det er i gulerødder. Dermed fungerer spirulina som antioxidant for din krop.

Den grønne alge udemærker sig også ved, at den har et tårnhøjt indhold af jern. Faktisk indeholder algen 10 gange så meget jern som spinat og broccoli. Hvis du dyrker meget sport, har du særlig grund til at være gode venner med den grønne alge. Jern er en vigtig bestanddel af det iltbindende stof hæmoglobin i de røde blodlegemer. Et optimalt jernniveau er vigtigt, hvis du f.eks. dyrker meget udholdenhedsidræt. Dermed er spirulina en naturlig måde at forbedre din blodprofil på. Og den bedste nyhed er, at du lettere optager det jern, som er i den grønne alge, end jern som er syntetisk fremstillet.

 

Fakta om spirulina

» Spirulina er en rig kilde til protein med et indhold på 60%.

» Spirulina er den rigeste, kendte kilde til beta cartoten. Således indeholder spirulina 25 gange så meget beta cartoten som rå gulerødder.

» Spirulina indeholder alle de 8 essentielle aminosyrer.

» Når spirulina kommer i kontakt med væske, udvider den sig, derfor giver spirulina en øget mæthedsfornemmelse.

» Spirulina forbedrer din krops evne til at optage næringsstoffer fra kosten.

» Spirulina har en kolesterolnedsættende effekt.

 

Sådan får du spirulina

Du kan du få økologiske energibarer med spirulina, ligesom du købe tabletter, som er fyldt med de grønne alger, eller du kan prøve spirulina pasta. Altsammen kan købes hos de fleste helsekostforretninger.

Hvis du ønsker en unik pastaoplevelse, som smager fantastisk og samtidig giver dig et hav af vitaminer og proteiner, så bør du prøve spirulina pasta. Spirulina pasta har et lavt glukæmisk index, og dermed får det ikke dit blodsukker til at stige så hurtigt, som hvid pasta gør. Spirulina pasta er især velegnet til skaldyr.

Næringsindhold pr. 100 g:

Energi 350 Kcal

Protein 12,5 g

Kulhydrater 75,5 g

Fedt 0,5 g

 

Du kan se en opskrift på en Spirulina pastaret