Spinat på dåse er verdensberømt for at være Skipper Skræks kilde til superkræfter. Men faktisk giver spinat ham ikke kun styrke, men også et bedre syn samt effektiv beskyttelse mod knogleskørhed, hjerte/karsygdomme og kræft.

 

Spinat med det botaniske navn Spinacia oleracea er rendyrket      antioxidanter, der bekæmper mængden af fri radikaler og minimerer powerfood. Den et-årsplante, der hører sammen med rødbeder, hører til salturtfamilien og navnet spinat betyder persisk urt. Oprindelig voksede spinat vildt på saltsletterne i Persien, men har været dyrket siden 600 år før vor tidsregning. Den kom til Kina allerede i 600-tallet som gave fra den nepalesiske konge, men blev først kendt i Europa, da maurerne tog den med til Spanien i 1100-tallet. Herefter spredte den sig hurtigt til resten af Europa og når frem til Danmark omkring middelalderen.

 

Spinat har et moderat energiindhold, men et væld af gavnlige egenska-ber. Spinat har et højt indhold af både A- B- C- og K vitamin, ligesom den er rig på mineralerne kalk, kalium, jern, magnesium, mangan, kostfibre og omega 3 fedt syrer.

 

Med et super højt indhold af vitamin K, der er med til at styrke dine knogler, er spinat et effektivt værn mod knogleskørhed. Spinat inde- holder også store mængder calcium (kalk), men indeholder samtidig oxalsyre, der desværre binder kalken og hæmmer kroppens optagelse, så kroppen faktisk kun får gavn af 5% af den kalk, som er i spinaten. Oxalsyren kan også hæmme kalkoptagelsen fra andre fødevare, hvis du spiser rigtig meget spinat. Heldigvis kan du neutralisere effekten ved at drikke mælk.

 

Udover kalk indeholder spinat også en række kræftforebyggende næringsstoffer. Man har identificeret mere end 13 forskellige flavonoider, blandt andet carotenoid, som fungerer som antioxidanter og forebygger forskellige typer kræft såsom kræft i maven, prostatakræft, hudkræft og brystkræft. Flavonoiderne har nemlig vist sig at kunne hæmme celledelingsprocessen af de skadelige kræftceller. Derudover indeholder spinat rige mængder af vitamin A i form af beta-caroten og C – to vigtige antioxidanter, der bekæmper mængden af fri radikaler og minimerer blandt andet risikoen for blodpropper og hjerteanfald.

 

Undersøgelser har vist, at personer, der spiser fødevarer, der som spinat har et højt

indhold af vitamin C og beta-carotene, har en markant lavere risiko for at få kræft i tyktarmen end dem, der ikke får tilstrækkeligt med A og C vitamin. En portion spinat om dagen dækker stort set hele dit behov for vitamin A og C. Derudover indeholder spinat både peptider og folat, som forebygger skader på DNA samt celleforandringer i tyktarmen, der kan føre til kræft. Folat og peptider hjælper også kroppen med at neutralisere det potentielt farlige stof homocysteine, der kan føre til hjerteanfald. Hertil kommer magnesium, der udover hjerteanfald virker blodtryks- sænkende og migrænenedsættende.

 

Forskere fra Oak Ridge Laboratories i USA har desuden påvist, at spinat også kan give blinde, der lider af øjensygdommen makulær, synet tilbage. Forskerne opdagede, at spinatplanter har fotoreceptorceller, som fungerer på nøjagtigt samme måde som de beskadigede celler i nethinden. Det lykkedes forskerne i laboratoriet at indbygge spinat-fo- tocellerne i menneskets øjenceller, så de igen kunne reagere på lys. Om metoden kan bruges i praksis, ved man endnu ikke. Men ét er sikkert: Spinat beskytter øjet via sit høje indhold af vitaminet lutein. Vil du have det fulde udbytte af lutein, bør du dog spise æg og lidt olivenolie sammen med din spinat, da lutein er et fedtopløseligt næringsstof, og fordi æggeblommen er super effektiv til afgive sit indhold af lutein.

 

Endelig er spinat en fremragende kilde til jern, hvilket har stor betydning for dine træningsresultater. Jern hjælper med at transportere ilten rundt til kroppens celler. Et højt indhold af jern giver dig derfor mere energi og en bedre forbrænding. Om du bliver lige så superstærk som Skipper Skræk af at spise spinat, kan vi ikke garantere, men du bliver i hvert fald supersund.