Det lyder som lidt af en joke, at man skulle kunne sove sig slankere. Ikke desto mindre er det en realitet, at en god nats søvn kan øge chancerne for, at du kommer af med de overflødige kilo. Og omvendt kan en utilstrækkelig og urolig søvn være lige præcis det, som holder den søde tand i live.

En god nats søvn kan være altafgørende for, om dine slankeintensioner får succes. Tendensen til at spise mere, sødere og federe stiger, hvis søvnen er dårlig og urolig. Forskellige centre i hjernen registrerer vores behov for bl.a. mad og søvn, og det kan for mange mennesker være svært at skelne mellem disse behov. Mange vil altså opfatte et søvnbehov som et behov for mad – og som regel er det jo netop forskellige stimulanser som kaffe, te, chokolade, slik og andre usunde fødevarer, vi føler os draget af, når vi mangler søvn. Derfor er der større risiko for, at slankekuren slår fejl, hvis du ikke er opmærksom på at få dækket dit søvnbehov. De fleste har også meget lettere ved at gennemføre den sunde livsstil, når de er friske, udhvilede og har overskud til at foretage de sunde valg og dyrke den regelmæssige motion.

Søvn er en del af den sunde livsstil

At få en tilpas og uforstyrret søvnmængde er lige så vigtig en del af den sunde livsstil, som den sunde og varierede kost og den regelmæssige motion. Mange genopbygnings- og reparationsprocesser foregår netop under søvnen, ligesom immunforsvaret og kognitive processer, som indlæring og hukommelse, også påvirkes af mangel på søvn. Så det at holde sin krop i en generel god form kræver en vis mængde hvile. Dårlig og utilstrækkelig søvn har flere direkte negative indvirkninger på kroppen. Det tærer på energiressourcerne, ligesom der er en tendens til lavere forbrænding, lavere stofskifte. Indirekte påvirker dette lysten og overskuddet til at være fysisk aktiv. Resultatet er altså ofte, at vi både bevæger os mindre og samtidig også generelt har en lavere forbrænding i løbet af dagen. Når man så samtidig i højere grad bliver angrebet af lysten til søde sager og fast food – ja, så er det ikke så mærkeligt at vægtnålen rykker opad i stedet for nedad.

Træthed kan forårsage trøstespisning

Humøret lider også under søvnmangel. Mange bliver småsure og irritable, når de ikke er udhvilet. Det kan hurtigt få andre mennesker til at holde sig på afstand. Går man og mukker lidt i sin egen lille sorte verden, så stiger trangen til at småsnacke hele tiden. Man har lidt medlidenhed med sig selv, fordi de andre slet ikke kan forstå en. For lidt søvn kan endda forårsage depressioner i større eller mildere grad, og også depressionstilstande er præget af en øget trang til det usunde. Alt i alt spiller søvn altså en vigtig rolle for din evne til at træffe og gennemføre de sunde valg.

Hvor meget skal man sove?

Søvn er en fysiologisk nødvendighed for alle levende væsener. For menneskets vedkommende sover vi en stor del af livet. Spædbørn sover næsten hele døgnet. Småbørn har behov for ekstra middagssøvn. Unge mennesker skal helst have 8-9 timers søvn hver nat, mens voksne kan klare sig med 7-8 timer eller mindre. Mange ældre kan klare sig med endnu mindre søvn. Hvor meget søvn, man har brug for, er individuelt og falder som nævnt med alderen. Generelt siger man, at søvnen har været tilstrækkelig, hvis man føler sig udhvilet om dagen. Dette kan for nogens vedkommende betyde et søvnbehov på 6 timer, mens andre må op på 9 timer for at opnå en følelse af tilpas energi og overskud. Behovet er altså forskelligt og begge dele er normalt. Hvor meget, vi er i stand til at sove, afhænger dels af vores indre døgnrytme og dels af adfærdsmæssige faktorer.

Hvornår har man søvnproblemer?

Det er relevant at tale om et egentligt søvnbesvær, hvis man påvirkes negativt i sit daglige virke på grund af sine søvnvaner. Fungerer man fint dagen igennem, er det ligegyldigt, om man har sovet 5 eller 10 timer. Vi kan alle opleve søvnbesvær i kortere perioder af vores liv. Stress, sorg og bekymringer er velkendte årsager til forstyrrelser i søvnen. Enten kan man ikke falde i søvn eller også forringes søvnens kvalitet af utallige opvågninger i løbet af natten. Er du i en periode, hvor det kniber med at få en tilstrækkelig søvn af én eller anden årsag, kan du i tabel 2 finde nogle gode råd til at afhjælpe søvnbesværet. Så prioritér i fremtiden din søvn som et af midlerne til at opnå et bedre velvære, en øget sundhed og evnen til at holde dine gode intentioner i kampen mod de overflødig kilo. Det har større betydning, end du regner med. Så sov godt, mens du nærmer dig drømmevægten!

Gavnlige virkninger ved en god nattesøvn:

・ bedre humør

・ bedre velvære

・ lettere at ændre vaner

・ lettere at leve sundt

・ forebygger overspisning

・ mere energi og overskud til motion

・ fremmer udskillelsen af affaldsstoffer

・ holder kroppen sund

・ forkorter helbredelsestiden under sygdom

Gode råd ved søvnbesvær:

・ undgå stimulanser som kaffe, te, cola, kakao og rygning efter kl. 18.00

・ undgå sult ved sengetid

・ undgå indtagelse af et stort måltid ved sengetid

・ undlad alkohol – det gør søvnen urolig

・ undlad kraftig motion i timerne op til sengetid

・ gå i seng på samme tid hver aften

・ hold soveværelset mørkt, roligt og med en moderat temperatur

・ undlad at kigge på uret, hvis du vågner om natten

・ stå op igen, hvis du ikke kan falde i søvn og læs, lyt til musik eller lign. til du bliver træt

・ undlad regelmæssig brug af sovemidler
・ stå altid op på samme tid – uanset om du har sovet eller ej