søvnDen gode søvn kan hjælpes på vej. Det har flere danskere fundet ud af, og i dag er søvnhypnose en populær følgesvend i mange soveværelser. Populariteten skyldes blandt andet, at det er ganske ufarligt, let at praktisere og særdeles effektfuldt.

Anspændte muskler, tanker der kører i ring, og en dyne der bare ikke kan ligge rigtigt. Inden for de seneste år er flere af os heldigvis blevet opmærksomme på, at vi kan gøre noget ved vores søvnproblemer. Søvnens form for mindfulness kaldes søvnhypnose.

Efterspørgsel i samfundet

”Søvnhypnose handler om at sætte en stopper for tankerne og få kroppen til at falde til ro. Det er et oplagt område at arbejde med for psykologer, som jo har en solid viden om psyken i forvejen,” fortæller psykolog Jannie Kildested, som oplever stor efterspørgsel på hjælp til søvnproblemer.

Den moderne ’vil alt, kan alt’-livsstil går udover søvnen. Det skyldes, at der mangler ro til at bearbejde store spørgsmål eller rystende hændelser.

”Hjernen og kroppen har brug for søvn, og det er vi nødt til at indrette os efter. Men når vi er stressede, kan vi have brug for hjælp til at falde til ro, ” siger Jannie Kildested.

En behagelig dagdrøm

Når Jannie Kildested hjælper med søvnproblemer, føles hypnosen som en form for behagelig dagdrøm.

”Man vil være bevidst om, hvor man er, og hvad der sker. Samtidig kan man mærke, at oplevelsen af kroppen ændrer sig, mens man bliver mere og mere afslappet,” siger hun.