billede2Anden er indtaget, champagnen er drukket, og julegaverne er for længst blevet en almindelig del af ens ejendele. Tilbage står man med listen med nytårsforsætter. Øverst på rigtig mange lister står der: ”Mere motion”.

Dagene i det nye går hurtigt, og den dårlige samvittighed begynder at rumle ubehageligt, og så pludselig tager fanden ved én. Man spænder løbeskoene, spiser kaninmad og føler virkelig, at man gør noget for dig selv. Desværre varer aktiviteten sjældent ved, og det er faktisk heller ikke sundt for dig.

Begyndelsen af det nye år kan være en stresset tid, fordi man ofte har mange forventninger til, hvad man skal udrette de kommende 12 måneder. Motion kan give ro i sindet, men det kan faktisk også have den stik modsatte virkning, hvis du dyrker for hård motion.

 

Hård træning giver stress

Du belaster din krop, når du er fysisk aktiv, og derved stresser du den. Døjer du med et stresset sind i forvejen, kan hård motion virke stik modsat af afslappende. Træning skal være en berigelse af din hverdag, ikke en byrde.

Et aktivt liv behøver ikke at betyde mange timer om ugen på et løbebånd efter en lang dag på arbejde. Undersøgelser viser for eksempel, at let træning om morgenen kan være utroligt effektivt, fordi din krop forbrænder mere fedt på det tidspunkt. En morgentur, som gør dig glad er bedre end mange timer på motionsbåndet, hvis det giver dig ondt i sjælen.

 

Kom langsomt i gang

Hård motion kan være et chok for kroppen – specielt, hvis det efterhånden er et stykke tid siden, du har dyrket regelmæssig motion. Desuden kan dit hoved også lide overbelastning. At skulle starte et træningsprogram op, samtidig med at ens almindelige liv også skal passes, kan være særdeles stressende.

Så start langsom ud. Få eventuelt en professionel til at hjælpe dig i gang. Det kan fjerne meget pres fra dine skuldre, hvis du føler, at din træning er i trygge hænder. Det kan sagtens lade sig gøre, selvom begyndelsen af det nye år sjældent er der, man har mest lyst til at svinge dankortet vildt. Denne tid er nemlig heldigvis også en tid for udsalg, så find din indre tilbudsjæger frem, hvis du leder efter en personlig træner, et fitnesshold eller andet, der kan holde dig ved ilden.

Det er ofte nemmere, hvis man ikke føler, at man står alene med sit træningsprojekt. Du kan tage et smut forbi de forskellige fitnessklubber og høre, om de har opstartstilbud. Ellers kan du holde øje med online-rabat-sites, som for eksempel groupon.dk, der ofte har gode tilbud på blandt andet træning.

Selvom træning umiddelbart handler om din krop, må det selvfølgelig ikke påvirke dit sind på en negative måde. Giv dig selv lov til at være menneskelig. Hvis træningsprogram og kostplaner bliver en stressfaktor for dig, så prioriter dit velvære.

Billede: Eva-Maria Roßmann  / pixelio.de