shutterstock_84645184Suppe smager himmelsk, især i denne kolde tid. Med de rette strategier kan din suppe både blive slankende og sund, men det handler om at tænke sig godt om.

Fitnews.dk giver nogle bud på, hvad der skal til for at tilberede en super sund suppe samt opskrift på en sund broccoli suppe..

I disse mørke vintertider, hvor vinden er kold og dagene mørke, er intet mere tilfredsstillende end en portion varm suppe. Men suppen du vælger kan enten være styrkende for dit helbred og din fedtprocent, eller den kan være direkte fedende og usund ”Mange supper laves på olie og smør, spædet op med rigelige mængder af smør,” siger Dawn Jackson Blatner, som er talskvinde for American Dietetic Association. Hermed kommer nogle tip til, hvordan du kan omdanne din suppe fra en katastrofe til et nærende, sundt måltid.

 

Tyk konsistens uden fløde
Mange foretrækker tykke supper, og derfor tilsætter de fløde. Men rent faktisk er der mange måder at få en tyk konsistens på, uden at anvende suppe, fløde eller smør. Hvis du eksempelvis laver suppe med kerner eller ris, kan du blende disse sammen med suppen. En anden mulighed er at purere kogte grøntsager eller tilsætte fedtfattig yoghurt, hvilket ligeledes giver smag til suppen. Du kan endda blende en kogt kartoffel eller havregryn, hvis du ønsker en tyk suppe – og bare rolig, havregrynene får ikke din suppe til at smage som morgenmad!

 

God smag og få kalorier
Når du udelukker smør og olie, vil smagen automatisk svinde ind sammen med fedtprocenten. Men sådan behøver det ikke at være. Du kan pifte smagen op igen ved at tilsætte urter og krydderier. Hvis du anvender tørrede urter, skal de i, i begyndelsen af tilberedelsen, så de får en chance for at få den rette konsistens. Hvis du anvender friske krydderier, sørg for at putte dem i til sidst, så de holder den friske smag.

 

Magert kød
Sørg for at bruge flere grøntsager end kød og kulhydrater. Anvend 50-25-25 regelen. 50 % bør være grøntsager, 25 % grove kulhydrater (ris eller pasta) og 25 % protein. Sørg altid for at vælge fedtfattigt kød. Hvis det skal være meget fedtfattigt, kan du med fordel vælge linser eller bønner.

 

Fiberrig
Hvide ris og nudler er ok, men hvis du ønsker at være på den sunde side, skal du øge fibermængden i suppen. Det kan du gøre ved at vælge grove kulhydrater, eksempelvis groft pasta, quinoa, bulgur og brune ris. Smagsforskellen mellem hvid og groft pasta er stort set ikke eksisterende, når de optræder som ingredienser i suppe. Du kan ligeledes varme nogle majs tortillas og sprede dem i din suppe, det er især lækkert i tomatsupper.

 

Små tallerkner giver små maver
Al forskning tyder på, at små tallerkner giver små maver. Hvis vi øser op på store tallerkner, laver vi per automatik store portioner, og resten er simpel matematik. Sørg derfor for at have små suppeskåle, måske endda brug en kaffekop. Alle kneb gælder i kampen om den sprøde krop.

 

Fedtfri
Hvis du køber din bund i stedet for selv at lave den, skal du sørge for at købe den rigtige. Sørg for at vælge en, som højest indeholder 500 milligram sodium og mindre end 3 gram mættet fedt per portion. Når du selv laver bunden til suppen, skal du efterfølgende anbringe den i en skål i køleskabet i nogle timer. Derefter dannes et fedtlag på overfladen, som du kan si fra, så suppen bliver så fedtfattig som muligt.

… Elsker du supper med fløde men er du bange for de mange kalorier?

Her er hemmeligheden: Tilsæt kartoffel og få samme konsistens, uden kalorier.

 

Cremen af Broccoli
(Tilberedes på 45 minutter. 6 portioner)

 

Ingredienser
1 stor kogt kartoffel, som er blendet eller most
Fedtfattig suppevand lavet på kylling
1 bundt broccoli
2 dl. fedtfattig mælk
Salt og peber
Fedtfattig cheddar ost
Knækbrød

 

Tilberedning
1. Anbring kartoffel, broccoli og suppevand i en gryde. Kog det op i cirka 5 minutter
2. Purér suppen i en blender og anbring det atter i gryden. Tilsæt mælk og smag til med salt og peber
3. Server i en lille skål sammen med knækbrød og riv cheddar ost over suppen

 

Næringsindhold pr. portion:
Kalorier: 93, Fedt: 1 gram, Mættet fedt: 1 gram, Trans fedt: 0 gram, Kolesterol: 6 gram, Sodium: 319 mg., Kulhydrater: 16 gram, Kostfibre: 3 gram, Sukker: 4 gram, Protein: 6 gram.