Af Louise Nielsen, bestyrelsesmedlem i Adipositas Foreningen og læser Human Ernæring.

Gentagne mislykkedes slankekure og yoyovægt sætter sine spor på kroppen. Hver gang man tager på igen efter at have tabt sig, stiger kroppens fedtprocent.

Det skyldes at man under en slankekur taber både fedt- og muskelvæv, mens den efterfølgende vægtøgning hovedsageligt består af fedt.

Denne omrokering af kroppen medfører nedsat stofskifte idet muskelvæv er aktivt og forbrændingen i musklerne er høj.

Forbrændingen i fedtvævet derimod er meget lav, idet fedtvæv kun er meget lidt aktivt og hovedsageligt fungerer som lagerplads. Muskelvæv kræver således mere energi at vedligeholde end fedtvæv. Derfor falder hvilestofskiftet efter en mislykkedes slankekur og man må spise tilsvarende mindre end før kuren for at ikke at tage yderligere på.

I og med appetitten ofte er uændret tager man ofte mere på end man har tabt sig. Hvis man gennem flere år har praktiseret denne form for yoyo vægt, ender man med et meget lavere stofskifte og man havde været bedre stillet hvis man aldrig var gået på kur.

Det er dog aldrig for sent at øge stofskiftet, men det kræver ændring af kost og motionsvaner. En måde at øge stofstiftet på er at spise. Ca. 10 % af det daglige energiforbrug stammer fra omdannelsen, fordøjelsen eller deponeringen af næringsstofferne. Når vi har spist øges stofskiftet i 3 -12 timer efter måltidet afhængig af hvad og hvor meget vi har spist. De forskellige næringsstoffer øger stofskiftet i forskellig grad.

•  Kulhydrater: 5 %,
•  Fedt: 1 %,
•  Proteiner: 25 %.

Man kan således øge stofskiftet blot ved at øge kostens proteinindhold. Derudover er det blevet dokumenteret at protein mætter bedre end kulhydrat og fedt. Stofskiftet kan også øges ved hjælp at styrketræning. Når muskelmassen øges, stiger hvilestofstiftet, idet muskler, som nævnt, kræver mere energi at vedligeholde end fedt.

Få inspiration til sund madlavning her.

Der er meget mere om energi-rigtig kost her.

Tab dig i vægt med styrketræning?